مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

درمان سلولیت با ورزش + 10 حرکت ورزشی برای رهایی از سلولیت

سلولیت یک وضعیت پوستی است که به دلیل تجمع چربی‌ها و سلول‌های چربی زیر پوست به صورت نا منظم و ناهموار به وجود می‌آید این تجمع چربی‌ها،  باعث ایجاد خمیدگی و گونه‌های مختلف از آنواع سلولیت می‌شود که به عنوان پوست پرتوده و لکه‌های پوستی قهوه‌ای یا سفید شناخته می‌شوند. عواملی مانند ژنتیک، تغذیه نامناسب، کم‌تحرکی، تغییرات هورمونی و سن می‌توانند عوامل موثر در ایجاد سلولیت باشند. درمان سلولیت معمولاً شامل تغییرات در رژیم غذایی، افزایش فعالیت ورزشی و استفاده از روش‌های درمانی مانند ماساژ، لیزر، رادیوفرکانس و لیپوساکشن می‌شود که در این مقاله، به بررسی درمان سلولیت با ورزش و بررسی حرکت‌های ورزشی مختلف برای درمان آن می‌پردازیم.

دلایل ایجاد سلولیت

اطلاعات کمی در مورد عوامل ایجاد سلولیت وجود دارد. این،  شامل تارهای پیوندی فیبری است که پوست را به عضله زیرین متصل می کند و چربی بین آن قرار دارد. همانطور که سلول های چربی جمع می شوند، به سمت پوست فشار می آورند، در حالی که طناب های بلند و سخت به سمت پایین کشیده می شوند. این یک سطح ناهموار یا گودی ایجاد می کند.  این بیماری بیشتر در زنان نسبت به مردان رخ می‌دهد و دلایل مختلفی برای ایجاد آن وجود دارد که در ادامه شایع ترین‌های آن آورده شده است:

  • ژنتیک: وراثت می‌تواند یکی از عوامل موثر در ایجاد سلولیت باشد. اگر افراد در خانواده شما سابقه سلولیت داشته باشند، احتمال ایجاد آن برای شما بیشتر است.
  • تغذیه نامناسب: مصرف غذاهای پرچرب، پرشکر و پرنمک می‌تواند به افزایش چربی‌ها و تجمعات زیر پوستی منجر شود که سلولیت را تحریک می‌کند.
  • کم تحرکی: فعالیت بدنی کم و نبود ورزش می‌تواند باعث کاهش جریان خون و افزایش تجمع چربی‌ها در مناطق مختلف بدن شود که سلولیت را تشدید می‌کند.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات در سطح هورمون‌ها مانند افزایش استروژن می‌تواند باعث افزایش تجمع چربی‌ها و ایجاد سلولیت شود.
  • سن: با پیر شدن، پوست انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهد و احتمال ایجاد سلولیت افزایش می‌یابد.

ترکیبی از این عوامل، می‌تواند باعث ایجاد و تشدید سلولیت شود. از آنجایی که عوامل مرتبط با سلولیت بسیار پیچیده هستند، بهتر است با مشاوره پزشک یا متخصص پوست در مورد راه‌های پیشگیری و درمان مناسب مشورت شود.

از دیگر مقالات ما که میتوانید استفاده کنید، مقاله بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی است.

دلایل ایجاد سلولیت

مقابله با سلولیت

سلولیت ممکن است باعث تغییر در ظاهر و آرایش بدن شود  و اعتماد به نفس فرد را کاهش دهد. . بنابراین، مقابله با سلولیت و کاهش آن می‌تواند به بهبود روحیه و اعتماد به نفس شما کمک کند. در ادامه، رو‌ش‌هایی برای کاهش و مقابله با سلوبیت آورده شده است:

خواندن
آلزایمر را با ورزش شکست دهید: راهکارهای ساده و موثر

✔تغییر در رژیم غذایی:

غذا‌های سالم، کم چرب و پرفیبر مثل میوه و سبزیجات را به مقدار زیاد مصرف کنید و از مصرف‌های غذا‌هایی با حجم کالری بالا که در بسیاری از نان‌ها، آب‌نبات‌ها و نوشابه‌هایافت می‌شوند پرهیز کنید. مصرفاین مواد منجر به ایجاد چربی در قسمت‌های مختلف بدن، به خصوص در مناطق مستعد سلولیت می‌شود.

✔ ورزش:

انجام تمرینات ورزشی مانند کاردیو، تمرینات مقاومتی و تمرینات کششی می‌تواند به افزایش جریان خون، کاهش چربی‌ها و تقویت عضلات کمک کند. در ادامه مقاله ورزش های مختلفی که برای مقابله با سلولیت و درمان آن  به کار می‌رود، توضیح داده خواهد شد.

✔ماساژ:

ماساژ با  محلول‌های خاصی،  مانند روغن‌های ضد سلولیت و ماساژ لایه‌ای می‌تواند به تحریک جریان خون و کاهش ظاهر سلولیت کمک کند.

✔آب درمانی:

استفاده از آب‌درمانی مانند حمام‌های گرم و سرد، ماساژ آبی و استفاده از برس ماساژی می‌تواند به تحریک جریان خون و کاهش سلولیت کمک کند.

✔استفاده از کرم‌ها و ژل‌های ضد سلولیت:

استفاده از کرم‌ها و ژل‌های ضد سلولیت: استفاده از محصولات ضد سلولیت می‌تواند به تقویت پوست و کاهش ظاهر سلولیت کمک کند. از آنجایی که سلولیت بیماری نیست لذا نمی‌توان از کلمه درمان برای آن استفاده کرد. مواردی که گفته شد روش‌هایی هستند که برای پیشگیری یا کاهش سلولیت استفاده می‌شوند. با انجام این راهکار‌ها به طور منظم و پیوسته، بهبود قابل توجهی در ظاهر سلولیت مشاهده می‌شود. نکته مهم این است که صبور و پیوسته در پیگیری این روش‌ها باشید تا نتایج مطلوبی را ببینید.

از دیگر مقالات ما که میتوانید استفاده کنید، مقاله درمان واریس پا با ورزش است.

راه های مقابله با سلولیت

رفع سلولیت با ورزش

سلولیت،  بخشی طبیعی از بدن انسان است و 80 تا 90 درصد افراد، به ویژه زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، به عنوان  “مشکل” نام گذاری شده است و این امر باعث شده است که بسیاری از افراد، به فکر درمان آن باشند. برای این که کاملا صادق باشیم، خلاص شدن از شر سلولیت تنها با ورزش امکان پذیر نیست. حتی لاغرترین افراد نیز می توانند سلولیت قابل مشاهده داشته باشند. ورزش می‌تواند به رفع سلولیت کمک کند اما بیشتر به تقویت عضلات، بهبود جریان خون و کاهش چربی‌های بدن مرتبط است. برخی از ورزش‌هایی که می‌توانند در کاهش سلولیت موثر باشند عبارتند از:

  1. کاردیو: ورزش‌هایی مانند دویدن، شنا، دوچرخه سواری و پیاده روی می‌توانند به افزایش ضربان قلب، سوزاندن چربی‌های بدن و بهبود جریان خون کمک کنند.
  2. تمرینات تقویتی: ورزش‌های تقویتی مانند وزنه‌های آرایشی، تراکتور، پوشش‌های مختلف و تمرینات بدنسازی می‌توانند به تقویت عضلات و بهبود ظاهر پوست کمک کنند.
  3. پیلاتس: تمرینات پیلاتس که بر اساس تقویت مرکز بدن، بهبود اعتدال و اصلاح قوام عضلات تمرکز دارند، می‌توانند به کاهش سلولیت کمک کنند.
  4. یوگا: تمرینات یوگا که بر انعطاف و آرامش تمرکز دارند، می‌توانند به بهبود جریان خون و کاهش تنش‌های عصبی کمک کنند که ممکن است به کاهش سلولیت منجر شوند.
خواندن
ورزش های مناسب برای اسکولیوز (انحراف ستون فقرات)

ورزش‌های خانگی با کش: تمرینات ورزش که با کش انجام می‌شوند،  هم به عضله سازی کمک می‌کنند و هم فرایند چربی سوزی را افزایش می‌دهند لذا می‌توانند باعث کاهش سلولیت شوند.  این نوع ورزش‌ها، با استفاده از باندهای انعطاف‌پذیر و مقاومتی، عضلات را تقویت می‌کنند و به افزایش جریان خون و کاهش چربی‌های بدن کمک می‌کنند. برخی از ورزش‌های خانگی با کش که می‌توانند به کاهش سلولیت کمک کنند عبارتند از:

  • Squtas  با کش: Squatas  یا حرکت اسکات با استفاده از کش می‌تواند به تقویت عضلات پا، کمر و شکم کمک کند که می‌تواند به کاهش سلولیت در این مناطق کمک کند.
  • Side legs lift: این حرکت به تقویت عضلات کمر و پا کمک کرده و می‌تواند به کاهش سلولیت در این مناطق کمک کند.
  • تمرین پارویی با کش (Resistance Band Rows): تمرین پارویی با کش حرکتی است که در آن عضلات بالا تنه، مثل شانه، سینه و ذوزنقه‌ای و هم عضلات پایین تنه درگیر می‌شوند و باعث تقویت این عضلات می‌شود و به کاهش سلولیت کمک می‌کند.
  • تمرین ددلیفت با کش (Banded Deadlift): این حرکت نیز یکی از انواع چند حرکتی هست که برای کاهش چربی دور شکم، با کش انجام می‌شود و به تقویت عضلات پشتی، کمر و پاها نیز کمک می‌کند. این حرکت، با استفاده از کش (بند مقاومتی) انجام می‌شود که باعث افزایش مقاومت و تنش بیشتر در عضلات می‌شود. با حرکت ددلیفت، بافت همبند پوست، استحکام طبیعی خود را دوباره بدست می‌اوردو از رو یکی از تمرینات کاهش دهنده سلولیت به شمار می‌رود.
  • اسکوات: اسکوات، یکی از حرکات اصلی و موثر برای تقویت عضلات پاها، کمر و پشت است. انجام این حرکت به صورت منظم و صحیح می‌تواند به کاهش سلولیت در مناطق پا، کمر و شکم کمک کند. این حرکت علاوه بر تقویت عضلات، به افزایش جریان خون و افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند که بهبود ظاهر سلولیت نیز کمک می‌کند.
خواندن
15 ورزش مناسب برای بیماران قلبی عروقی | تأثیرات باورنکردنی ورزش بر قلب

از دیگر مقالات ما که میتوانید استفاده کنید، مقاله ورزش برای شکم آویزان است.

درمان سلولبت با ورزش

نکاتی برای انجام حرکات ورزشی ضد سلولیت

  1. تمرین منظم: برای داشتن نتایج موثر در کاهش سلولیت، تمرینات ورزشی را به صورت منظم و پیوسته انجام دهید. تمرینات منظم به کاهش چربی بدن و بهبود عملکرد سیستم لنفا و خون کمک می‌کنند.
  2. تنوع در تمرینات: تغییر و تنوع در تمرینات ورزشی بسیار مهم است تا همه عضلات بدن درگیر شوند و از روند اتلاف چربی بدن حمایت شود. می‌توانید از تمرینات قدرتی، کاردیویی، پیلاتس، یوگا و تمرینات متنوع دیگر که در بالا ذکر شد، برای کاهش سلولیت استفاده کنید.
  3. تمرینات متمرکز بر مناطق مبتلا به سلولیت: برای کاهش سلولیت در مناطق خاص بدن مثل ران، بازو، شکم و سینه، تمرینات خاص و متمرکز را انجام دهید. انجام تمریناتی که به تقویت و کشش عضلات در این مناطق کمک کنند، می‌تواند به بهبود ظاهر پوست و کاهش سلولیت کمک کند.
  4. استفاده از وزن‌های مناسب: در تمرینات قدرتی، استفاده از وزن‌های مناسب و منظم بسیار مهم است. وزن‌های زیاد ممکن است باعث آسیب رسیدن به عضلات شود و وزن‌های خیلی سبک نیز ممکن است نتایج مطلوبی در کاهش سلولیت به همراه نداشته باشند.

سخن پایانی

در این مقاله، به معرفی سلولیت دلایل ایجاد آن و همچنین راه‌های مقابله با آن پرداخته شد و همان طور که گفته شد، سلولیت بیماری به شمار نمی‌آید و مشکلی است که ناشی از تجمع چربی در بافت‌های مختلف بدن به وجود می‌آید که با رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش‌های مناسب، می‌توان آن را کاهش داد یا به طور کامل از بین برد. اگر برای انجام حرکات ورزشی درست و اصولی نیاز به مربی و محیط ورزشی مجهز داشتید، باشگاه آتور به عنوان یکی از مجهزترین ها در استان البرز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است و میتوانید از خدمات مربوط به کلاس های توانبخشی ورزشی آن بهره مند شوید.

منابع: +++

0 0 آراء
امتیاز به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا نظر دهید.x

به باشگاه آتور خوش آمدید

از طریق فرم زیر در کلاس‌ها ثبت نام کنید