مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

درمان واریس پا با ورزش

درمان واریس پا با ورزش یکی از روش‌های کمکی و مکمل برای بهبود عروقی است که به طور ناشایست و پیوسته متورم و پر از خون هستند. این تمرینات ورزشی باید زیر نظر مربی مجرب به صورت اصولی انجام شود. با این اقدام کمترین آسیب به عضلات وارد شده و زمینه بهبود وضعیت واریس پاها را فراهم می‌سازد و علائم آن را تسکین می‌دهد. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که واریس پا چیست و چگونه واریس پاهای خود را با تمرینات ورزشی ویژه درمان کرده و سلامت عمومی بدن خود را تامین کنید.

واریس پا چیست؟

واریس پا یا وریدگی پا به وضعیتی گفته می‌شود که عروق و وریدهای پاها به صورت پیچیده و بزرگتر از حجم عادی خود قرار می‌گیرند. این وضعیت به دلیل ضعف یا نقص سیستم گردش خون در وریدها رخ می‌دهد. سیاهرگ‌هایی که در داخل وریدها قرار گرفته‌اند و وظیفه کنترل جریان خون را دارند، گاهی دچار اختلال عملکرد می‌شوند و ضعف یا خرابی آنها باعث می‌شود خون به جای جریان به سمت بالا، به سمت پایین بازگردد و در نتیجه وریدها و عروق پا دچار تورم و پیچیدگی زیادی خواهد شد. به این رگ‌های خونی متورم، واریس پا می‌گویند. با ثبت نام کلاس های حضوری به راحتی می‌توانید خود را مداوا کنید.

دلایل واریس پا

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که واریس پا چگونه به وجود می آید؟، در پاسخ باید گفت که عوامل مختلفی می‌توانند باعث بروز واریس پا شوند، از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وراثت
  • جنسیت (زنان به علت تغییرات هورمونی در دوران بارداری و همچنین به دلیل ساختار بدنی مستعدانه، بیشتر در معرض خطر هستند)
  • سن
  • چاقی
  • ورزش نکردن و بی‌تحرکی
  • نشستن و ایستادن طولانی مدت
  • وارد شدن فشار طولانی مدت بر پاها (مانند استفاده از کفش‌های پاشنه بلند)
  • انجام فعالیت‌هایی که نیازمند ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی

علائم واریس پا

از علائم واریس پا می‌توان به تورم و ورم پاها، درد یا سنگینی در عضلات پاها، حس سوزش و خارش در پوست پا، ظاهری پیچیده و پر از خون برای وریدها اشاره کرد. گاهی نیز ممکن است در صورت پیشرفت بیشتر بیماری، شاهد خونریزی یا تشکیل زخم‌های باز در پاها نیز باشید. با برنامه ریزی حرکات براساس بیومکانیک ورزشی می‌توان بسیاری از این علائم را بهبود بخشید.

ورزش برای پیشگیری واریس مناسب است یا درمان؟

درمان واریس پا می‌تواند شامل تغییرات سبک زندگی، استفاده از کمربند وریدی، جوراب واریس، داروها، روش‌های خارج کردن و درمان جراحی و یا روش‌های تصویربرداری مینیمال‌ تغییر (مثل لیزر) باشد. اما برای اینکه بدانید ورزش برای پیشگیری واریس مناسب است یا درمان؟، جهت تشخیص دقیق و تعیین روش درمانی مناسب، مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق توصیه می‌شود. اما در این بین یکی از راه های دیگر درمان واریس پا، برای پیشگیری و درمان این بیماری، ورزش است که امروزه مورد توجه بسیاری از مبتلایان قرار گرفته است. مزایا ورزش نسبت به راه های دیگر درمان بسیار زیاد است و خطرات و مضرات کمتری به دنبال دارد.

خواندن
ورزش لگن ( ورزش کگل kegel ) تمریناتی برای تقویت عضلات کف لگن

افرادی که دوست دارند که ظاهر عضلات پاهای خود را حفظ کنند و رگ‌ها و عروق متورم را حذف کنند از تمرینات ورزشی ویژه‌ای می‌توانند بهره ببرند. این ورزش‌ها باید زیر نظر مربیان مجرب و با برنامه تمرینات مناسبی انجام شود تا آسیبی به دیگر بافت‌ها و عضلات پا وارد نشود.

آیا درمان واریس پا با ورزش امکان‌پذیر است؟

واریس یکی از بیماری‌هایی است که در همه اندام‌ها ممکن است علائم آن ایجاد شود ولی چون میزان فشار وریدی در ناحیه پاها بیشتر است، واریس پا شایع‌تر از سایر نقاط بدن است. در رابطه با درمان واریس پا با ورزش باید گفت که تمریناتی وجود دارد که با انجام دادن آنها به صورت مداوم و اصولی می‌توانید از دردناک شدن رگ‌ها جلوگیری کرده و باعث بهتر شدن وضعیت رگ‌های خوبی خود شوید. تمرینات ورزشی موجب بهبود گردش خون در بدن می‌شود و به افراد مبتلا به واریس و مستعد بیماری‌های وریدی کمک می‌کند، در راستای حفظ سلامتی خود تلاش کنند. بنابر توصیه پزشکان جهت معالجه این افراد مبتلا این است که باید حداقل 30 دقیقه در طول روز فعالیت بدنی داشته باشند، تا در پیشگیری، کنترل و درمان واریس پا با ورزش موثر باشد.

در صورت تمایل به انجام ورزش‌های سنگین و پرفشار باید شروع هر برنامه تمرینی زیر نظر مربی انجام شود تا آسیبی به بافت پاها و سایر عضلات بدن وارد نشود.

ورزش های مناسب برای واریس پا

علاوه بر تغییر سبک زندگی، دنبال کردن رژیم غذایی مناسب باید ورزش‌هایی را برای درمان واریس پا به صورت مداوم انجام دهید تا نتیجه مطلوب حاصل شود. از ورزش های مناسب برای واریس پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. باشگاه توانبخشی، ورزشی آتور تمام این تمرینات را به صورت تخصصی زیر مربی حرفه‌ای به شما عزیزان ارائه خواهد داد.

1.  شنا

رگ‌های واریسی پاها، به صورت ورید‌های ظریف آبی، قرمز یا بنفش روی سطح پوست دیده می‌شوند و ظاهری شبیه تار‌های عنکبوت دارند. حرکات شنا برای جلوگیری از به وجود آمدن این رگ‌ها بسیار مفید است و به تقویت عضلات پاها کمک کرده و از تجمع خون در پاها جلوگیری می‌کند.

2.  پیاده‌روی برای درمان واریس پا با ورزش

پیاده‌روی به صورت منظم و معتدل به مدت 30 دقیقه در روز می‌تواند عروق واریس را تقویت کند و به بهبود جریان خون در پاها کمک کند. در این رابطه، شروع با پیاده‌روی کوتاه و سپس افزایش مدت زمان و فاصله به تدریج می‌تواند مفید باشد. این ورزش برای هر سن و سطحی از آمادگی جسمانی مناسب است و علاوه بر درمان واریس پا، در کاهش چربی اضافی، آمادگی قلبی و عروقی، خطر ابتلا به پوکی استخوان و سرطان‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

خواندن
قبل یا بعد ورزش؟ بهترین زمان رابطه جنسی برای ورزشکاران

3.  دو‌چرخه سواری

دوچرخه سواری یا استفاده از دستگاه اسکی فضایی مانند پیاده‌روی به عنوان یک ورزش مناسب برای واریس پا شناخته شده و باعث تقویت عضلات ساق پا و بهبود گردش خون در پا‌ها می‌شود. کشیده شدن پاها در پدال پا هنگام دوچرخه‌سواری می‌تواند به جریان خون در پاها کمک کند و علائم واریس را کاهش دهد.

4.  ورزش بورگر آلن

یکی از تمریناتی که اثر زیادی در درمان واریس پا با ورزش دارد، ورزش بورگر آلن است. این تمرین به بهبود گردش خون کمک کرده و میزان تورم در پا‌ها را کاهش می‌دهد. برای انجام این حرکت ورزشی باید به پشت دراز بکشید و پاها را با زاویه 45 تا 90 درجه به سمت بالا نگه‌دارید و بعد از 3 دقیقه نشسته و پاها را به مدت 5 دقیقه آویزان کنید. این حرکت را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید تا واریس پاهای شما بهبود یابد.

ورزش های نامناسب برای واریس پا

از ورزش های نامناسب برای واریس پا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دویدن
  • وزنه‌برداری
  • یوگا
  • دراز نشست و کرانچ

تمرینات مفید برای درمان واریس پا با ورزش

در ادامه سعی کرده‌ایم به بهترین حرکات و تمرینات مفید برای درمان واریس پا با ورزش اشاره کنیم. بسیاری از این حرکات ورزشی مناسب در خانه بوده و به سادگی قابل اجرا هستند.

تمرین پدال پا

برای انجام این حرکت تمرینی، در ابتدا روی زمین دراز بکشید و دستان خود را در دو طرف بدن خود به صورت صاف روی زمین قرار دهید. برای وارد شدن کمترین فشار روی کمر، می‌توانید دست‌های خود را در زیر باسن نیز قرار دهید. هنگام انجام این حرکت، پاهای خود را بالا آوردن و حرکت دوچرخه‌سواری را بزنید. با زدن این حرکت، گردش خون را در پاهای خود احساس خواهید کرد و به مرور درد پاها تسکین می‌یابد.

تمرین عضله پشت ساق پا

یکی از تمرینات مربوط به درمان واریس پا با ورزش، تمرین بالا نگه داشتن پاشنه پا است. برای انجام این حرکت، باید پاشنه پاهای خود را بلند کرده و روی انگشتان خود بایستید و بعد از 15 شمارش به وضعیت قبل بازگردید. برای انجام این حرکت می‌توانید در هنگام راه رفتن روی پنجه خود پیاده‌روی کنید. این کار سبب منقبض شدن رگ‌ها شده و از تجمع خون در پا‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

خواندن
فواید ورزش برای افراد مبتلا به سندرم داون را یاد بگیرید!

بالا بردن پا از پشت سر

این حرکت یکی از ورزش‌های مناسب برای درمان واریس پا است. برای انجام آن باید روی شکم خوابیده و دست‌های خود را زیر پیشانی خود قرار ‌دهید. سپس، پا‌ها را با زاویه 30 درجه و به مدت 10 ثانیه بالا نگه دارید.

حرکت لانگز پهلو برای درمان واریس پا با ورزش

یکی از حرکات مناسب برای درمان واریس پا با ورزش، حرکت لانگز است. برای انجام این تمرین، پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و سپس پای راست را به سمت راست حرکت داده و زانو پا راست را نیز خم کنید. به ‌طوری که زانو سمت چپ به طور کامل صاف باشد و بعد از 10 شمارش، به حالت ایستاده باز گردید. بار دیگر تمام این مراحل را برای پای چپ انجام دهید.

حرکت بالا نگه ‌داشتن پا‌ها برای درمان واریس

یکی دیگر از حرکات برای درمان واریس پا با ورزش، این است که به پشت بخوابید و دست‌ها را کنار خود قرار دهید. سپس یکی از پا‌ها را تا زاویه 90 درجه بالا برده و در حالت عمودی به مدت 15 ثانیه نگه دارید. در ادامه پا‌ی خود را پایین آورده و پای دیگر را به این شیوه بلند کنید. این حرکت به بهبود جریان خون در پا‌ها،  تقویت عضلات ناحیه ران و کاهش تورم پا‌ها کمک زیادی می‌کند.

از دیگر حرکات مفید برای درمان واریس پا با ورزش می‌توان به حرکت ساق پا با روی پنجه بلند شدن و سپس پایین آمدن، پرش به سمت بالا و پایین برای کاهش تجمع خون در پاها، بالا آوردن کف پا و قرار گرفتن روی پنجه و سپس پاشنه برای ایجاد تنها نقطه تماس پا با زمین نیز بسیار مفید است.

جمع‌بندی

واریس از جمله مشکلات عضلانی است که در اثر اختلال در روند گردش خون در رگ‌ها ایجاد می‌شود. در این بیماری رگ‌ها متورم شده و به شکل نامناسب و گاهی دردناک از زیر پوست پاها قابل مشاهده است. در این مقاله درمان واریس پا با ورزش را مورد بررسی قرار دادیم و تمریناتی که به بهبود گردش خون، پیشگیری، درمان و کاهش دردهای واریسی کمک می‌کند را شرح دادیم. جهت دریافت برنامه تمرینی مناسب برای درمان واریس پا بهتر است به باشگاه آتور مرکز تخصصی در کرج، زیر نظر دکتر مرتضی نعمتی، مراجعه کنید.

0 0 آراء
امتیاز به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا نظر دهید.x

به باشگاه آتور خوش آمدید

از طریق فرم زیر در کلاس‌ها ثبت نام کنید