مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

معرفی حرکاتی برای بالابردن آمادگی جسمانی در بسکتبال

بسکتبال یکی از ورزش‌های پر مشقتی است که برای فعالیت در این رشته‌ی ورزشی به صورت حرفه‌ای، ورزشکاران به آمادگی جسمانی بالایی نیاز دارند. آمادگی جسمانی در بسکتبال، یک عنصر کلیدی برای هر بسکتبالیست محسوب می‌شود که به دنبال بهبود عملکرد و دوری از آسیب است. آمادگی جسمانی، رشته ای است که برای بهبود وضعیت بدنی و توانایی ورزشی فرد با هدف انجام یک ورزش یا فعالیت بدنی انجام می‌شود. در آمادگی جسمانی در بسکتبال، تقویت سرعت، چابکی، قدرت و استقامت بازیکنان، بسیار ضروری است. بازیکنان نیز در این ورزش باید بتوانند انرژی بالای خود را همواره حفظ کرده و در هر لحظه، سریع‌ترین واکنش را نشان دهند. در این مقاله به معرفی انواع حرکات برای بالا بردن آمادگی جسمانی در ورزش بسکتبال، می‌پردازیم.

 

مولفه‌های آمادگی جسمانی در بسکتبال

بسکتبال ورزش سختی است که به طیف وسیعی از توانایی‌های بدنی نیاز دارد. بازیکنان باید سریع، چابک، قوی، با دوام و هماهنگ باشند تا بتوانند در سطح بالایی بازی کنند. آن‌ها همچنین باید بتوانند در ارتفاع زیادی بپرند، سریع بدوند، سریع تغییر جهت دهند و با دقت دریبل بزنند. برای برآورده کردن این الزامات فیزیکی، آمادگی جسمانی در بسکتبال، باید شامل چند تا از فاکتور های آمادگی جسمانی باشد:

  • قدرت: بازیکنان برای پریدن، دویدن، دریبل زدن و مقاومت در برابر تماس‌های فیزیکی در طول بازی به قدرت نیاز دارند.
  • استقامت: بازیکنان باید بتوانند سطح بالایی از انرژی را در طول مسابقه حفظ کنند، که این پایداری انرژی ممکن است مدت زیادی طول بکشد.
  • چابکی: بازیکنان باید بتوانند به سرعت جهت را تغییر دهند و برای دور زدن زمین، حرکات سریع را انجام دهند.
  • هماهنگی: ورزشکاران باید بتوانند در آمادگی جسمانی در بسکتبال، حرکات خود را برای دریبل زدن، شوت زدن، پاس دادن و گرفتن توپ هماهنگ کنند.
  • سرعت: بازیکنان باید بتوانند سریع بدوند تا به توپ برسند و یا در مقابل حریفان دفاع کنند.

آمادگی جسمانی خوب، سبب می‌شود که بازیکنان بسکتبال، این مولفه‌های کلیدی را توسعه داده و مهارت‌های بسکتبال و عملکرد خود را در زمین بهبود بخشند. همچنین با آمادگی جسمانی در بسکتبال می‌توانند اعتماد به نفس خود را افزایش داده که این مسئله به نوبه خود می‌تواند سبب عملکرد بهتر در زمین بازی شود. بازیکنانی که در شرایط بدنی خوبی هستند، اعتماد به نفس بیشتری دارند، تمرکز بیشتری دارند و در مواجهه با سختی‌ها انعطاف پذیرتر هستند.

خواندن
6 مکمل برای کراس فیت | ورزشی مناسب چربی سوزی

 

آمادگی جسمانی بسکتبال با کتل بل

آمادگی جسمانی بسکتبال با کتل بل

فواید کتل بل برای تمرین بسکتبال

کتل بل، نام یک نوع توپ است که جزو تجهیزات بدنسازی محسوب می‌شود. این وسیله در سال‌های اخیر، به دلیل فوایدی که برای آمادگی جسمانی دارد بسیار محبوب شده است. کتل بل در وزن‌های مختلف موجود است و می‌تواند برای تمرینات قدرتی، استقامتی، چابکی، هماهنگ کننده و تمرینات انعطاف‌پذیری در بسکتبال استفاده شود.

همچنین کتل بل یک ابزار ایده‌آل برای آمادگی جسمانی در بسکتبال است، زیرا به توسعه تمامی اجزای کلیدی مورد نیاز برای بسکتبال کمک می‌کند:

  • قدرت: تمرینات کتل بل می‌تواند با هدف قرار دادن عضلات مورد استفاده برای پریدن، دویدن و مقاومت در برابر تماس فیزیکی، قدرت بازیکنان بسکتبال را بهبود بخشد.
  • استقامت: تمرینات کتل بل می‌تواند به بازیکنان کمک کند که استقامت و توانایی حفظ سطح انرژی بالا در طول مسابقه را توسعه دهند. این کار با بالابردن ظرفیت قلب نیز امکان‌پذیر است.
  • چابکی: حرکات پیچیده کتل بل می‌تواند به بازیکنان کمک کند تا چابکی، تمرینات تعادل و کنترل و هماهنگی خود را بهبود بخشند.
  • هماهنگی: انجام دادن تمرینات کتل بل، نیاز به هماهنگی دقیق بین دست‌ها، بازوها، و بدن دارد که می‌تواند به بازیکنان بسکتبال کمک کند هماهنگی کلی خود را بهتر کنند.
  • سرعت: استفاده از تمرینات کتل بل برای آمادگی جسمانی در بسکتبال، می‌تواند به بازیکنان کمک کند تا با بهبود سرعت و واکنش در بازیکنان، برای حرکات سریع در زمین، سرعت خود را افزایش دهند.

 

تمرینات مخصوص کتل بل برای بسکتبال

تمرینات مخصوص کتل بل برای بسکتبال

  • تاب کتل بل: این تمرین به افزایش قدرت و استقامت پا و بدن کمک می‌کند که برای پریدن و مقاومت در برابر تماس فیزیکی ضروری است.
  • چمباتمه زدن با کتل بل: با انجام این تمرین می‌توان قدرت پا و مرکز بدن را بهبود بخشید که این مسئله برای دویدن و پریدن بسیار مهم است.
  • Kettlebell clean: با انجام این تمرین، علاوه بر قدرت زیاد، هماهنگی و چابکی شما بهتر و بهتر می‌شود.
  • قاپ کتل بل: قاپ کتل بل می‌تواند به بازیکنان کمک کند تا قدرت بسیار زیاد و سرعت خود را افزایش دهند که این کار می‌تواند برای حرکات سریع در زمین بازی مفید باشد.
خواندن
ورزش و دیسک گردن مهره 5 و 6: با این حرکات از جراحی خلاص شوید!

به طور خلاصه، کتل بل ابزاری موثر برای آمادگی جسمانی در بسکتبال است. تمرینات کتل بل می‌تواند به توسعه قدرت، استقامت، چابکی، هماهنگی و سرعت کمک کند و یکی از راهکارهای تقویت عضلات برای بازی در بسکتبال باشد، که نهایتا مجموع این عوامل منجر به عملکرد بهتر در زمین می‌شود.

 

بیشتر بدانید: همه چیز را درباره‌ی آمادگی جسمانی کیک بوکسینگ اینجا بخوانید.

 

طراحی برنامه تناسب اندام بسکتبال با کتل بل

طراحی برنامه تناسب اندام بسکتبال با کتل بل

طراحی یک برنامه آمادگی جسمانی برای بسکتبال مستلزم درک کامل نیاز‌های بدنی ورزش و نیازهای فردی بازیکنان است. با استفاده از کتل بل می‌توان برنامه‌ای موثر برای بهبود وضعیت بدنی بازیکنان و همچنین حرکات تقویتی برای بسکتبال طراحی کرد.

 

اصول اولیه طراحی برنامه

اصول اولیه برای طراحی یکی از برنامه‌های تمرینی مناسب برای بسکتبال مانند هر برنامه تناسب اندام به شرح زیر است:

  • ویژگی: برنامه باید با توجه به نیازهای فیزیکی بسکتبال و نیازهای فردی بازیکنان طراحی شود.
  • پیشروی: برنامه باید پیش رونده باشد و به تدریج شدت و حجم تمرینات را افزایش دهد.
  • تنوع: برنامه باید شامل تمرینات متنوعی باشد تا از خستگی جلوگیری شود و از پیشرفت مداوم، اطمینان حاصل شود.
  • انطباق: برنامه باید با نیازهای فردی بازیکنان مانند آسیب دیدگی یا ضعف عضلانی تطبیق داده شود.

 

مواردی که در نوشتن برنامه باید رعایت شود

هنگام طراحی یک برنامه آمادگی جسمانی در بسکتبال با کتل بل مهم است که چندین عنصر را در نظر بگیرید، مانند:

  • اهداف انفرادی بازیکنان: برخی از بازیکنان ممکن است نیاز داشته باشند روی قدرت خود کار کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به بهبود استقامت و یا تمرینات انعطاف‌پذیری داشته باشند.
  • نیازهای بدنی بسکتبال: برنامه باید شامل تمریناتی باشد که حرکات خاص بسکتبال مانند پریدن، دویدن و تغییر جهت را هدف قرار دهد.
  • زمان: آمادگی جسمانی خارج از فصل با آمادگی جسمانی در فصل متفاوت است.
  • توانایی‌های فردی بازیکنان: برنامه باید با توانایی‌های فردی بازیکنان تطبیق داده شود.

 

بیشتر بدانید: شاید مقاله‌ی آمادگی جسمانی بدمینتون برای شما هم مفید باشد!

 

برنامه تناسب اندام بسکتبال با کتل بل

در اینجا نمونه‌ای از برنامه تناسب اندام بسکتبال کتل بل آورده شده‌است. این برنامه شامل دو هفته استاندارد، با دو جلسه در هفته است. چرخه تمرینی را می‌توان تا 3 یا 4 بار و در مجموع 6 تا 8 هفته تمرین تکرار کرد.

خواندن
آشنایی با تمرینات فانکشنال فیتنس | مجله ورزشی آتور

هفته 1 _ جلسه 1:

 گرم کردن: 5 دقیقه طناب زدن
چرخاندن کتل بل: 3 ست 12 تایی
پوش آپ: 3 ست 10 تایی
اسکات جام: 3 ست 12 تایی
پلانک: 3 ست 30 ثانیه‌ای
حرکات کششی: 5 دقیقه

 

هفته 1 _ جلسه 2:

گرم کردن: 5 دقیقه طناب زدن
Kettlebell clean: 3 ست 8 تایی
لانچ: 3 ست 10 تایی در هر طرف
کشش: 3 ست 6 تایی
بورپی: 3 ست 10 تایی
حرکات کششی: 5 دقیقه

 

هفته 2 _ جلسه 1:

گرم کردن: 5 دقیقه طناب زدن
قاپ کتل بل: 3 ست 10 تایی در هر طرف
پوش آپ با دست روی کتل بل: 3 ست 10 تایی
ددلیفت: 3 ست 8 تایی
کرانچ: 3 ست 20 تایی
حرکات کششی: 5 دقیقه

 

هفته 2 _ جلسه 2:

گرم کردن: 5 دقیقه طناب زدن
تاب‌های سنگین کتل بل: 3 ست 8 تایی در هر طرف
اسکات جام: 3 ست 12 تایی
پلانک طرفین: 3 ست 30 ثانیه‌ای در هر طرف
کوهنوردی: 3 ست 20 تایی
حرکات کششی: 5 دقیقه

به این نکته توجه داشته باشید که این برنامه تنها به عنوان نمونه است و می‌توان آن را مطابق با نیازها و اهداف فردی هر بازیکن، تغییر داد. همچنین توصیه می‌شود قبل از شروع هر برنامه تمرینی فشرده، با یک مربی حرفه‌ای یا متخصص تناسب اندام برای ارزیابی و نظارت مناسب، مشورت کنید. پیشنهاد ما به شما، استفاده از کلاس های آمادگی تخصصی رشته های ورزشی در باشگاه آتور می‌باشد.

 

سخن پایانی

آمادگی جسمانی در بسکتبال یک عنصر کلیدی است. کتل بل نیز یک ابزار همه کاره و موثر برای بهبود تناسب اندام بازیکنان بسکتبال محسوب می‌شود. با استفاده مناسب از کتل بل، بازیکنان می‌توانند، قدرت، استقامت، تحرک و هماهنگی خود را بهبود بخشند و تأثیر تمرینات فیزیکی بر عملکرد در مسابقات بسکتبال را ببینند، که این مسئله نهایتا منجر به عملکرد بهتر بازیکنان در زمین خواهد شد. با این حال، بسیار مهم است که بدانید، آمادگی جسمانی جایگزینی برای بازی بسکتبال نیست! یعنی بازیکنان باید علاوه بر آمادگی جسمانی در بسکتبال، به کار کردن روی تکنیک‌ها، استراتژی و بازی تیمی خود ادامه دهند تا به بازیکنانی کامل و با عملکرد بالا تبدیل شوند.

 

منابع:

https://www.eryxfitness.com/en/basketball-physical-preparation/

 

1 1 رای
امتیاز به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا نظر دهید.x

به باشگاه آتور خوش آمدید

از طریق فرم زیر در کلاس‌ها ثبت نام کنید