مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

ورزش و دیسک گردن مهره 5 و 6: با این حرکات از جراحی خلاص شوید!

نگهداری از هر کدام از اعضای بدن، در سلامتی شما نقش موثری دارند. گردن از بخش‌هایی از بدن  است که به نگهداری از آن بسیار تاکید می‌شود. با این حال برخی از افراد گاهی بنابر دلایلی همچون سبک زندگی نادرست دچار دیسک گردن مهره 5 و 6 می‌شوند. این مشکل به حدی مهم است که اگر به درستی درمان نشود، ممکن است بر فرد آسیب‌های جبران ناپذیری وارد شود. بهترین راه‌حل برای این مشکل انجام ورزش دیسک گردن مهره 5 و 6 می‌باشد، گاهی اوقات این سری از ورزش‌ها به طوری عمل می‌کنند که فرد دیگر نیاز به جراحی ندارد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این نوع ورزش‌ها با شما عزیزان بپردازیم، پس اگر به این سری از محتواها علاقه دارید حتما تا انتها همراه ما باشید.

دیسک گردن چیست؟

در ابتدا بهتر است تا به تعریف دیسک گردن بپردازیم، به طور حتم اگر به مکان‌هایی مثل کلاس توانبخشی ورزشی در کرج که تحت نظارت دکتر مرتضی نعمتی است، مراجعه کنید با کسانی مواجه می‌شوید که از دیسک گردن رنج می‌کشند. گردن از بخش‌های مهم در بدن می‌باشد، چرا که توانایی تحمل و خنثی سازی وزن سر و نیروهای وارده به بدن را داشته باشد بنابراین دیسک گردن که بین مهره های گردنی قرار گرفته‌اند، خاصیت ارتجاعی و فنری داشته و نیروها را تحمل می‌کنند.

خوب گردن شما ستون فقراتی دارد که بنابر نحوه شمارش مهره های گردن از هفت استخوان تشکیل شده است، هر کدام از این استخوان‌ها که مهره نام دارند به کمک دیسک‌هایی که پر از ماده ژله‌ای مانند از هم جدا می‌شوند. بدون این ماده ژله‌ای ستون فقرات بسیار سفت می‌گردد و به طبع حرکات برای شما بسیار سخت می‌شود. مهره‌های 5 و 6 از بخش‌های حساس در ستون فقرات گردن هستند، چرا که احتمال دیسک در این بخش بالا است.

دلایل رایج آسیب دیدن مهره ۵ و ۶

همانطور که گفته شد یکی از کارهای مهم که برای تندرستی صورت می‌گیرد، تقویت عضلات گردن می‌باشد. مهره‌های ۵ و۶ در اسکلت انسان نقش مهمی در پشتیبانی از ساختار بدن دارند و اگر آسیب ببینند، می‌تواند منجر به مشکلات جدی همچون دیسک گردن شوند. برای اینکه این قسمت از مهره‌های بدن دچار آسیبی نشوند باید با دلایل ایجاد این مشکل به خوبی آشنا شوید تا مشکلی جدی رخ ندهد. از دلایل آسیب به مهره‌های ۵ و ۶ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دلایل رایج آسیب دیدن مهره گردن

افزایش سن

افزایش سن از موارد رایج در به وجود آمدن مشکلات گردن محسوب می‌شود، چرا که با پیری دیسک‌ها تجزیه و تحلیل می‌گردند و قدرت جذب آب و انعطاف پذیری خود را از دست می‌دهند و به مرور فرد دچار دیسک گردن و انحراف ستون فقرات می‌شوند. این باعث کاهش ضخامت و ارتفاع دیسک می‌شود که می‌تواند به فشار بیشتر بر روی مهره‌ها و اعصاب گردنی منجر شود. از طرف دیگر، با پیری، میزان التهاب و تورم در اطراف دیسک‌ها نیز افزایش می‌یابد که می‌تواند به فشار بر روی عصب‌ها و ایجاد درد و سردرد منجر شود. با این حال ورزش برای انحراف ستون فقرات نیز در این سن تا حد زیادی درمان پذیر نیست.

خواندن
تفاوت کلیدی بین کراس فیت و تی آر ایکس

فعالیت‌های ورزشی نادرست

درست است که حرکات تقویتی باعث بهبود عملکرد بدنی شما می‌شود ولی فعالیت‌های ورزشی نادرست باعث مشکلات گردنی می‌گردند. از این موارد می‌توان به تکراری بودن حرکات، حرکات نادرست و ضربه‌های مکرر اشاره کرد. به طور کلی، انجام ورزش دیسک گردن مهره 5 و 6 و با رعایت تکنیک صحیح استراحت کافی، استفاده از وزن‌های مناسب و جلوگیری از ضربه‌های مکرر می‌تواند از آسیب دیدن دیسک‌های گردنی جلوگیری کند.

بیماری‌های مرتبط با استخوان

با این وجود اینکه ورزش دیسک گردن مهره 5 و 6 همانند ورزش برای بی حسی پا یک راه حل موثر برای از بین بردن این مشکل برای بدن به شمار می‌آید ولی یک سری بیماری‌هایی وجود دارند که باعث دیسک گردن می‌شوند. یکی از بیماری‌های مرتبط با استخوان که ممکن است باعث دیسک گردن شود، بیماری فشار عصب ستون فقرات یا هرنیا دیسک گردنی است. این بیماری معمولاً ناشی از فشار یا فشرده شدن دیسک‌های موجود بین مهره‌های گردنی است و می‌تواند منجر به علائمی از جمله درد، تنگی و فشار بر روی عصب‌های گردنی شود.

ضربه‌های ناگهانی

ضربه‌های ناگهانی می‌توانند به دو روش باعث دیسک گردن و ضایعه نخاعی شوند. اولین روش این است که ضربه ناگهانی باعث فشرده شدن دیسک‌های موجود بین مهره‌های گردنی شود. این فشرده شدن می‌تواند باعث فشار بر روی عصب‌ها و بافت‌های اطراف شود که به علائمی مانند درد، تنگی و فشار در ناحیه گردن و شانه‌ها منجر می‌شود. دومین روش این است که ضربه ناگهانی باعث ایجاد ترشحات شیمیایی و التهاب در اطراف دیسک‌ها شود. این التهاب می‌تواند باعث تورم و فشار بر روی عصب‌ها شود و علائمی مانند درد و تنگی را ایجاد کند. اگر ضربه خیلی سنگین نباشد از طریق توانبخشی ضایعه نخاعی با ورزش یا ورزش دیسک گردن مهره 5 و 6 برطرف می‌شود در غیر اینصورت آسیب‌های جدی به فرد وارد می‌گردد.

برداشتن بارهای سنگین

وقتی که شخص بارهای سنگینی را بلند یا حمل می‌کند، فشار زیادی بر روی مهره‌ها و دیسک‌های گردنی وارد می‌شود. این فشار می‌تواند باعث فشرده شدن دیسک‌ها، ترشح ترشحات شیمیایی و التهاب در اطراف آنها شود. همچنین، برداشتن بارهای سنگین می‌تواند باعث ایجاد فشار بیشتر بر روی عصب‌ها و بافت‌های اطراف دیسک‌ها شود که منجر به علائمی مانند درد، تنگی و فشار در ناحیه گردن و شانه‌ها می‌شود.

خواندن
آشنایی با تمرینات فانکشنال فیتنس | مجله ورزشی آتور

دیسک گردن مهره ۵ و ۶ با چه مشخصه‌هایی خود را نشان می‌دهد؟

با خواندن مطالب تا اینجا، متوجه شده‌اید که دیسک گردن یک عارضه بسیار جدی است که نباید نادیده گرفته شود، سوالی که برای اکثر شما به وجود می‌آید این است که دیسک گردن مهره ۵ و ۶ با چه مشخصه‌هایی خود را نشان می‌دهد؟ به طور معمول بسته به علل دیسک گردن و هر فرد این مقدار درد متفاوت است. اولین نشانه درد شانه و گردن می‌باشد که مربوط به مهره پنجم گردن است. عصب مهره ششم دردهای جدی و در عین بیشتری را بر فرد تحمیل می‌کند. بی‌حسی، سوزش و دردی که به سمت انگشتان دست راست وارد می‌شود، ضعف ماهیچه‌های دو سر و ماهیچه‌هایی که با کمک آن‌ها مچ دست باز می‌شود. این موارد از مشخصه‌های بارز دیسک گردن مهره ۵ و ۶ هستند.

 

انواع ورزش دیسک گردن مهره 5 و 6

برخی از افراد تنها راه رهایی از دیسک گردن را در عمل‌های جراحی می‌دانند، این دسته از عمل‌ها تاثیرات مثبتی بر روی فرد دارند ولی انجام یک سری از حرکات ورزشی از راه‌های پیشگیری از جراحی شناخته می‌شوند. ولی این حرکات باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟ ورزش‌ دیسک گردن مهره 5 و 6 مناسب هستند، باید به طور خاص به تقویت عضلات گردن و افزایش انعطاف پذیری در این ناحیه متمرکز شوند. از این سری ورزش‌ها عبارتند از:

چرخش گردن به راست و چپ

اولین ورزش دیسک گردن مهره 5 و 6، چرخش گردن به راست و چپ نام دارد که به کاهش درد ناشی از گردن کمک کننده است. در ابتدا بر روی یک صندلی بنشینید و بدن خود را بدون هیچ انحنایی نگه دارید، به آرامی سر خود را به سمت راست بچرخانید. در همان موقعیت سر خود را چند ثانیه نگه دارید و سپس به آرامی به موقعیت اولیه خود بازگردید و دفعه بعدی سر خود را به سمت چپ بچرخانید.

ورزش چرخش گردن به راست و چپ

بالا بردن چانه

بالا بردن چانه از حرکات کششی و در عین حال تاثیرگذار در دیسک گردن است. اول بر روی یک صندلی بنشینید، آرامش و تمرکز خود را حفظ کنید. با آرامی چانه خود را بالا ببرید. تلاش کنید تا چانه خود را در جهت بالا بردن کاملاً کنترل کنید. چند ثانیه در همان موقعیت برای چند ثانیه توقف نمایید و سپس به آرامی به حالت اولیه خود بازگردید.

ورزش بالا بردن چانه

خم کردن ایزومتریک سر به طرف راست و چپ

از سری حرکت‌هایی که باعث افزایش انعطاف پذیری نیز می‌شود، خم کردن ایزومتریک سر به طرف راست و چپ اشاره کرد. با دست راستتان راست در کنار سرتان قرار دهید. سپس به آرامی و با کنترل، دست راستتان را به سمت راست فشار دهید، در حالی که سرتان را به سمت چپ مقاومت کنید. در این حین باید احساس کشش در عضلات گردن خود داشته باشید.

خواندن
تفاوت ورزش هوازی و بی هوازی چیست؟ ( aerobic and anaerobic )

خم کردن ایزومتریک سر به طرف راست و چپ

کشش بازو

بسیاری از پزشکان معتقد به این هستند که تاثیر ورزش بر دیسک گردن مهره 5 و 6 به حدی زیاد است که می‌تواند در مواقع بسیاری باعث بهبودی فرد شود. موارد زیادی به عنوان ورزش دیسک گردن مهره 5 و 6 وجود دارند که هر کدام به نحوی سعی در بهتر کردن وضعیت فرد را دارند. به دیوار نزدیک شوید و یکی از دستان خود را با کف دست روی دیوار قرار دهید، به جلو خم شوید و از خود را از بازوهای خود دور کنید. چند ثانیه در همین حرکت بمانید و به حالت اولیه خود بازگردید.

ورزش کشش بازو

فشار ایزومتریک

برای اینکه بتوانید فشار ایزومتریک را انجام دهید، بنشینید و اجازه دهید شانه‌هایتان آزاد و راحت باشند. سپس کف یکی از دست‌ها را روی پیشانی قرار داده و سعی نمایید بدون هیچ حرکتی سر خود را به کف دست فشار دهید. این وضعیت را برای ۵ تا ۱۵ ثانیه حفظ کرده و ۱۵ بار در روز تکرار نمایید.

چگونه از دیسک گردن پیشگیری کنیم؟

در کنار علل و راه‌های درمان دیسک گردن، بهتر است تا اطلاعاتی در مورد پیشگیری از این عارضه را نیز بدانیم. اولین موردی که باید رعایت کنید، نحوه درست نشستن و ایستادن است. ورزش‌ها را هیچ وقت فراموش نکنید و هر روز تایم مشخصی را به انجام حرکات مرتبط با گردن اختصاص دهید. مبلمان مناسب نیز برای حمایت از ناحیه گردن و پشت بسیار تاثیرگذار است. اگر حوزه کاری شما سخت و سنگین می‌باشد، حتما در بازه‌های مشخصی استراحت درستی داشته باشید.

سخن پایانی

با توجه به اهمیت ورزش دیسک گردن مهره 5 و 6 می‌توان به اهمیت تمرینات مناسب و ورزش‌های تقویتی و کششی اشاره کرد. این تمرینات می‌توانند عوارض دیسک گردن را کاهش دهند و به بهبود علائم کمک کنند. همچنین، توجه به نکات ایمنی و استفاده از تکنیک‌های صحیح در انجام ورزش‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، با توجه به فواید ورزش برای دیسک گردن توصیه می‌شود که افراد به منظور حفظ سلامتی و بهبود وضعیت مهره‌های ۵ و ۶، به برنامه‌های ورزشی منظم و مناسب بپردازند و از راهنمایی مربیان و متخصصان ورزشی بهره ببرند. این اقدامات می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی و کاهش درد و ناراحتی مرتبط با دیسک گردن کمک کنند.

 

منابع: backintelligence.com

+

+

+

5 1 رای
امتیاز به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا نظر دهید.x

به باشگاه آتور خوش آمدید

از طریق فرم زیر در کلاس‌ها ثبت نام کنید