مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

بهترین مواد غذایی و مکمل های ورزشی برای بهبود بعد از آسیب ورزشی

ورزش کردن به حدی نکات مثبت زیادی را در خود جای داده که همه‌ی افراد ملزم به ورزش کردن هستند. با این حال اگر نکات ایمنی رعایت نشود، ممکن است که دچار آسیب‌های ورزشی شوید. مصدومیت و آسیب‌های ورزشی موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد، چرا که اگر به خوبی مراقبت‌های لازم صورت نگیرد ممکن است فرد برای همیشه از ورزش مورد علاقه خود خداحافظی کند. یکی از گزینه‌هایی که به آسیب‌های ورزشی کمک می‌کند، استفاده از مکمل‌ها و مواد غذایی می‌باشد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به طور دقیق به بررسی مواد غذایی برای آسیب ورزشی بپردازیم.

مواد غذایی برای آسیب دیدگی ورزشی

مواد غذایی برای درمان آسیب‌ دیدگی ورزشی

یک ورزشکار باهوش در اولین مرحله باید آشنایی با رایج ترین آسیب های ورزشی را کسب کند. با این حال اگر در حین انجام حرکات ورزشی دچار آسیب شده‌اید، یکی از بخش‌های کمک کننده به شما استفاده از مواد غذایی برای درمان آسیب های استخوانی و مواردی به این شکل می‌باشد.

با این اوصاف یک برنامه تغذیه استاندارد باید برای خودتان داشته باشید تا تمامی ویتامین‌ها و پروتئین‌های لازم را بدن شما جذب کند. برخی از مواد غذایی ضروری برای رفع مصدومیت عبارتند از:

ماهی

تاثیر مواد غذایی برای آسیب ورزشی به حدی حائز اهمیت است که حتی درد عضلانی بعد از ورزش را نیز بهبود می‌بخشد. اگر به دنبال منبع غنی ویتامین D هستید، حتما ماهی را در برنامه غذایی خود قرار دهید. همانطور که می‌دانید غذاهای سرشار از ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان‌ها و عملکرد سیستم ایمنی دارد، علاوه بر ماهی این ویتامین در مواد غذایی همچون زرده تخم مرغ، گوشت گاو و کره نیز وجود دارد.

اسفناج

اسفناج از راهکارهای تغذیه ای سودبخشی محسوب می‌شود و علاوه بر اینکه به عنوان ترمیم کننده بافت‌های آسیب دیده شناخته می‌شود، قدرت جسمانی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل در مواردی مثل کلاس های توانبخشی ورزشی در کرج اسفناج را در برنامه تغذیه هر ورزشکاری قرار می‌دهند. چرا که اسفناج منبع غنی منیزیم می‌باشد و این ماده مغذی کنترل ریتم قلب، فشار خون و تنظیم قند را بر عهده دارد.

خواندن
10 مورد از فواید ورزش برای سلامتی بدن | مجله تندرستی آتور

لبنیات

اگر به دنبال گروهی از مواد غذایی برای آسیب ورزشی و بهبود سریع تر اوضاع جسمی خود هستید، به طور حتم باید از لبنیات استفاده کنید، چرا که این مواد خوراکی منبع غنی کلسیم هستند. کلسیم با مستحکم کردن استخوان ها احتمال آسیب دیدگی را کاهش می دهد و به همین دلیل از جمله مواد ضروری موثر برای بهبود آسیب های ورزشی است. از طرفی بادام و آب پرتقال غنی شده نیز کلسیم بدن را به خوبی تامین می‌کنند.

غلات

همه‌ی ما زینک را عاملی برای رشد قد کودکان می‌دانیم ولی دریغ از اینکه این ماده مصدومیت‌های پزشکی را نیز برطرف می‌کند. غلات یکی از مواد غذایی برای آسیب ورزشی شناخته می‌شود، از این رو تغذیه مناسب برای رفع مصدومیت به شمار می‌آید. زینک ضمن تسریع واکنش‌های شیمیایی عضله سازی، ساختارهای پروتئینی را نیز تثبیت کرده و در نهایت سطح هورمون‌ها را تقویت می‌کند.

میگو

در سراسر دنیا میگو به عنوان غذای مقوی برای افراد شناخته می‌شود، میگو مقدار قابل توجهی اسید چرب امگا ۳ دارد و عامل اصلی برای تغذیه در آسیب های ورزشی می‌باشد. به طور کلی این نوع اسید چرب در بدن ساخته نمی‌شود ولی باید از طریق رژيم غذایی درست در بدن وجود داشته باشد. از طرفی بر روی تغییر متابولیسم عضلات و نحوه واکنش آنها اثرگذاری دارند.

مکمل های مورد نیاز برای مصدومیت

مکمل های مورد نیاز برای مصدومیت

علاوه بر تغذیه درست، مکمل‌ها نیز تاثیر بسزایی در رفع مصدومیت دارند. با کمک مکمل‌های درست شما قادر خواهید بود تا استعداد خود را در رشته مورد علاقه افزایش دهید. برای پاسخ به اینکه استعداد یابی ورزشی چیست؟ باید گفت که راهی برای شناسایی و توسعه از مهارت‌های ورزشی به کار گرفته می‌شود. به دلیل محبوبیت هر چه بیشتر این دسته از داروها مکمل برای آسیب ورزشی زیادی در داروخانه‌ها وجود دارد. به همین دلیل از مکمل‌های سودبخش برای آسیب بدنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

خواندن
آیا ورزش بر هورمون های زنانه تأثیر دارد؟

آرژنین

آرژنین یکی از مکمل‌هایی است که باعث تولید پروتئین در بدن می‌شود و جز یکی از مکمل های مفید برای بهبود به شمار می‌آید. دوزهای بالای این دارو با افزایش ترشح نیتریک اکسید، افزایش خونرسانی به ناحیه آسیب دیده، فعال سازی ماکروفاژها و سیتوکین ها، افزایش تبدیل اورنی تین به پرولین و کمک به سنتز کلاژن  نقش موثری در درمان مصدومیت های ورزشی دارد.

پلی فنول

اگر به دنبال مکمل برای آسیب ورزشی هستید تا به ترمیم بافت عضلانی شما کمک کند، طرز کار این مکمل به اینگونه است که  با کاهش التهاب و خنثی کردن رادیکال‌های آزاد باعث کاهش آسیب عضلانی می‌شوند و سرعت ریکاوری را افزایش می‌دهد. علاوه بر کاربردی که برای بافت‌های بدنی دارد، پلی فنول عاملی برای از بین بردن سرطان و سایر بیماری‌ها می‌باشد.

کورکومین

تاندون‌ها یکی از بخش‌هایی از بدن است که در معرض آسیب قرار دارد، از این رو مکمل‌های بسیاری برای این بخش از بدن به چشم می‌خورد. کورکومین عاملی برای درمان آسیب به تاندون ها به شمار می‌آید، این مکمل ترکیب گیاهی است که خواص بسیاری همچون جلوگیری از بیماری‏های قلبی عروقی، آلزایمر، آرتریت روماتوئید، چاقی، دیابت نوع 2، سندرم متابولیک، پانکراتیت، سرطان، نارسایی مزمن کلیوی، آسم، برونشیت، بیماری‏های نورودژنراتیو (بیماری‌هایی که با تخریب سلول‏های عصبی همراهند) و اختلالات گوارشی در کارنامه خود دارد. از این رو اکثر متخصص تغذیه یا پزشک ورزشی کورکومین را برای بیماران خود تجویز می‌کنند.

کندرویتین

علاوه بر تاندون‌ها، غضروف‌ها نیز بخش مهمی از بدن را شامل می‌شوند و در بسیاری از ورزش‌های سخت امکان آسیب به این بخش وجود دارد. اینجاست که کندرویتین به کمک شما می‌آید و باعث درمان آسیب های استخوانی، درد مفاصل بیماران و ترمیم غضروف مفصلی می‌شود. مقدار موثر بودن این دارو به میزان و شدت بیماری بستگی دارد. مصرف این مکمل برای افراد دیابتی، زنان باردار یا شیرده و افرادی که بیماری‌های خونی دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

خواندن
بایدها و نبایدهای تغذیه برای تی آر ایکس trx

 نکات مهم در مورد مصرف مواد غذایی و مکمل ها

تا اینجا در مورد فواید استفاده از مواد مغذی ضروری برای بهبود و رفع مصدومیت صحبت کردیم. با این حال یک سری نکته وجود دارد که افراد باید آن‌ها را برای مصرف هر نوع وعده غذایی و مکمل رعایت کنند، تا دچار تشدید وضعیت خود نشوند. اگر چه بسیاری از مواد غذایی از منابع طبیعی به دست می‌آیند ولی لزوما به این معنی نیست که مصرف زیاد آن‌ها کمک کننده است. این نکات عبارتند از:

  • زمان بندی مناسبی برای مصرف مکمل‌های خودتان داشته باشید، مصرف بیش از حد مکمل ها باعث تشدید بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای و مصدومیت می‌شود.
  • آهن نوعی از مکمل‌هایی که بسیار کاربرد دارد و باید به مقدار و زمان مصرف آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. بهترین شکل جذب آهن مصرف آن با معده‌ی خالی است.
  • حتما هر نوع دارویی که برای رفع مصدومیت خود استفاده می‌کنید، زیر نظر پزشک معالج باشد و خودسرانه هیچ گونه دارویی را مصرف نکنید.

سخن پایانی

بهتر است قبل از اینکه دچار هر نوع مصدومیتی شوید، پیشگیری و درمان آسیب های ورزشی را در برنامه ورزشی خود قرار دهید. به طور کلی، مکمل‌ها و رژیم غذایی درست می‌توانند یک نقش مهم در بهبود عملکرد و بازسازی بدن پس از آسیب ورزشی داشته باشند. با انتخاب مکمل‌های مناسب و توجه به نکات بهداشتی و تغذیه‌ای، می‌توان بهبود سریع‌تر و بهتری را در فرآیند بازسازی بدن پس از آسیب ورزشی تجربه کرد. به همین دلیل در این مقاله سعی شد تا در مورد مکمل برای آسیب ورزشی و رژیم غذایی مرتبط با آن صحبت شود،  اما قبل از مصرف هر گونه مکمل، بهتر است با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید تا از مطابقت آن با نیازهای بدن خود مطمئن شوید. همچنین، به یاد داشته باشید که مکمل‌ها فقط به تنهایی نمی‌توانند مشکلات شما را حل کنند و باید همراه با تمرینات مناسب و استراحت کافی مصرف شوند.

منابع:

www.juven.com

www.centralorthopedicgroup.com

 

3 2 آراء
امتیاز به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ ترین
تازه‌ ترین بیشترین رأی
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

عالی بود ممنون

1
0
لطفا نظر دهید.x

به باشگاه آتور خوش آمدید

از طریق فرم زیر در کلاس‌ها ثبت نام کنید