مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

تفاوت کلیدی بین کراس فیت و تی آر ایکس

اگر به دنبال راهی برای رسیدن به اندام بهتر هستید، ممکن است به اجرای کراس فیت یا تی آر ایکس فکر کنید. هر دوی این روتین‌های ورزشی کاربردی به دلایل مختلف در بین مردم محبوب شده‌اند. این دو می‌توانند در شرایط خاصی مکمل یکدیگر باشند و یا شما می‌توانید آنها را به طور جداگانه اجرا کنید. اما ابتدا با مقایسه کراس فیت با تی آر ایکس، باید ببینید کدام یک برای شما مناسب است؟

به طور کلی، تی آر ایکس بر تمرینات مقاومتی با وزن بدن، قدرت مرکزی بدن و تحرک تمرکز دارد. از سوی دیگر، کراس فیت بر ایجاد جمعی از افرادی که با هم ورزش می‌کنند، تمرکز دارد. همچنین بسیاری از تمرینات کراس فیت نیاز به تجهیزات دارند. برای مقایسه کراس فیت با تی آر ایکس، ابتدا باید تعریف دقیقی از هر یک ارائه دهیم.

کراس فیت چیست؟

کراس فیت یک برنامه قدرتی و آماده سازی است که حول حرکات عملکردی مانند کشش، فشار، اسکات و همچنین تمرینات تناوبی با شدت بالا، مثل ژیمناستیک و وزنه برداری به سبک المپیک طراحی شده است. این ورزش به شما در زمینه‌های مختلف تناسب اندام مانند استقامت، چابکی، تعادل، انعطاف پذیری، قدرت، سرعت، هماهنگی، دقت و قدرت کمک می‌کند. کلاس‌های کراس فیت عموماً شامل گرم کردن، تمرینات قدرتی و یک تمرین کوتاه و با شدت بالا است. شرکت کنندگان این تمرینات را انجام می‌دهند تا قدرت عضلانی ایجاد کنند. همچنین برای آشنایی با ورزش بادی بیوتی بلی می‌توانید به سایت ورزشی آتور مراجعه کنید.

در مقایسه کراس فیت با تی آر ایکس، قطعا برای انجام کراس فیت به تجهیزات بیشتری نسبت به TRX نیاز خواهید داشت. اگرچه زمانی که به باشگاه می‌روید این مشکلی نیست، اما می‌تواند برای افرادی که در خانه ورزش می‌کنند یک عیب باشد. تجهیزات مورد نیاز برای شرکت در کراس فیت شامل هالتر، دمبل، کتل بل، وزنه سپر برای هالتر، طناب‌های کراس فیت، میله‌های کشش، توپ‌های طبی ورزشی و… است. از دیگر مقالات ما، مکمل برای کراس فیت است که پیشنهاد می کنیم بخوانید.

تی آر ایکس چیست؟

تمرین TRX یک برنامه تناسب اندام است که بر استفاده از وزن بدن و نیروی گرانش برای بهبود تناسب اندام تمرکز دارد. شما تمرینات را با استفاده از یک بند یا تسمۀ سنگین و قابل تنظیم انجام خواهید داد. به طور کلی تمرینات TRX به تجهیزات زیادی نیاز ندارند. شما فقط با یک بند مخصوص تی آر ایکس می‌توانید یک تمرین تمام بدن انجام دهید. همچنین از مزایای TRX تاکید بر حداقل تجهیزات (هزینه کمتر و یادگیری آسان‌تر) و تنوع حرکات هستند. این ورزش ادعا می‌کند که باعث بهبود تحرک، انعطاف پذیری، استقامت، قدرت و سلامت قلب می‌شود.

خواندن
چگونه باسنی خوش فرم داشته باشیم؟

اما در مقایسه کراس فیت با تی آر ایکس کدام یک برای سلامتی مناسب است و کدام یک برای چربی سوزی؟ بر اساس تحقیقات منتشر شده،TRX  از نظر علمی ثابت شده است که تناسب عضلانی را بهبود می‌بخشد و در عین حال خطر بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، محققان دریافتند که تمرین منظم TRX پروفایل لیپیدی و ترکیب بدن را به خصوص در زنان دارای اضافه وزن بهبود می‌بخشد. این نوع تمرینات مقاومتی می‌توانند به کاهش چربی بدن به خصوص چربی دور کمر کمک کنند.

تی آر ایکس چیست

رویکردهای تناسب اندام

هم CrossFit و هم TRX برنامه‌های تناسب اندام کاربردی هستند. به عبارت دیگر، هر دو سیستم آموزشی بر تمریناتی تمرکز می‌کنند که از فعالیت‌های زندگی روزمره پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل است که آنها شامل حرکاتی مانند هل دادن، کشیدن، راه رفتن، چمباتمه زدن و خم شدن هستند. تمرینات کراس فیت تمایل دارند بر روی گروه‌های عضلانی بزرگتر تمرکز کنند و حداقل از نظر مفهومی راحت تر قابل درک هستند. تمرینات TRX عضلات خاصی را هدف قرار می‌دهد و شامل تمرینات فشاری است که شامل قرار دادن پاها در تسمه و انجام تاک متناوب زانو می‌شود.

کراس فیت برای ترویج تمرینات با شدت بالا شناخته شده است. دوی سرعت، ایربایک، کشش با پا و… تمرینات معمولی هستند که در این زمینه خواهید یافت. از سوی دیگر، تمرینات TRX عموماً شدت کمتری دارند و روتین‌ها بر روی حرکاتی متمرکز می‌شوند که چابکی، هماهنگی و انعطاف‌پذیری را بهبود می‌بخشند. همچنین مطالعه مقاله تی آر ایکس یا پیلاتس در این زمینه پیشنهاد می‌شود.

رویکرد های تناسب اندام

کدام ورزش تناسب اندام برای شما بهترین است؟

ممکن است برای مبتدی‌هاTRX  آسان‌تر باشد، بنابراین ما آن را به افرادی که تازه وارد ورزش تناسب اندام می‌شوند توصیه می‌کنیم. برای ساختن توده عضلانی، کراس فیت تا حدودی انتخاب بهتری است، اما هرکسی که تمرینات خود را جدی می‌گیرد، می‌تواند با هر دو روش عضله بسازد. اگر نمی‌دانید چگونه بین کراس فیت و تی آر ایکس یکی را انتخاب کنیم؟ باید بگوییم کراس فیت به شما کمک می‌کند تا با برنامه های تمرینی روزانه خود سازگار باشید و برای افرادی که خواهان فضای اجتماعی هستند نیز انتخاب خوبی است.

همچنین برای انتخاب بین کراس فیت و تی آر ایکس دقت کنید که تی آر ایکس برای افرادی که می‌خواهند در هر زمان و هر مکان ورزش کنند عالی است و بنابراین برای افرادی که زیاد سفر می‌کنند و یا می‌خواهند در خانه ورزش کنند ایده آل است. برخی طرفداران ورزش ممکن است سادگی TRX را ترجیح دهند. از سوی دیگر، فشار بر روی دست و بالا رفتن از طناب و تمرینات رینگ ژیمناستیک مانند بالا بردن عضله نشان می‌دهد که کراس فیت می‌تواند یک تمرین بسیار موثر در عرصه کالیستنیک باشد. برای آشنایی با ورزش کلینستیکس بیشتر بخوانید.

خواندن
8 تمرین موثر برای چاق شدن مچ و انگشتان دست در خانه

فواید کراس فیت

کراس فیت از زمان تأسیس خود در سال 2000 نشان داده است که برای به دست آوردن مزایای جدی سلامتی و تناسب اندام نیازی به استفاده از ابزارهای پر زرق و برق نیست. اگرچه گاهی اوقات، کمی فن آوری تناسب اندام یا لوازم جانبی متناسب با مد روز می‌تواند باعث ایجاد انگیزه شود. برخی از فواید کراس فیت در زیر آمده است:

  • شما را قوی‌تر می‌کند: وزنه‌برداری و تمرینات مقاومتی همگی شما را قوی‌تر می‌کنند و کراس فیت از همه این روش‌های تناسب اندام در برنامه‌ریزی خود استفاده می‌کند. حتی حرکاتی که در طول تمرینات خود انجام می‌دهید بیش از یک گروه عضلانی را هدف قرار می‌دهند.
  • به طور موثر کالری می‌سوزاند: روتین‌ها با تمرینات ترکیبی سنگین هستند. بنابراین هرچه از عضلات بیشتر استفاده شود، کالری بیشتری می‌سوزانید.
  • به کاهش وزن کمک می‌کند: اگرچه کاهش وزن تنها هدف برای رفتن به کراس فیت نیست، اما یکی از مؤثرترین تمرین‌ها برای کاهش وزن است. این به این دلیل است که تمام مزایای سلامتی و تناسب اندام کراس فیت که تاکنون ذکر شده است، به کاهش چربی بدن و سوزاندن کالری بیشتر کمک می‌کند.
  • تحرک شما را بهبود می‌بخشد: ممکن است شبیه تمرین‌های سنتی تحرک مانند یوگا و پیلاتس به نظر نرسد، اما کراس فیت در واقع یکی از بهترین برنامه‌های ورزشی برای افزایش تحرک است.
  • می‌تواند خطر آسیب را کاهش دهد: تمام هدف انجام حرکات عملکردی به عنوان ورزش این است که بدن خود را در آمادگی فیزیکی برای نیازهای زندگی روزمره نگه دارید. بدین صورت شما در انجام کارهای روزمره سخت‌تر مانند پارو کردن برف یا اسباب‌کشی بسیار موفق‌تر و ایمن‌تر خواهید بود.
  • باعث می‌شود شما بهتر بدوید: کراس فیت قدرت شما را می‌بخشد و این به معنای بهبود عملکرد است، چه ورزشکار استقامتی باشید و چه دونده سرعت. تحقیقات نشان می‌دهند که کارایی دویدن زمانی بهبود می‌یابد که دوندگان هر هفته دو یا سه روز تمرین قدرتی را به برنامه تمرینی خود اضافه کنند.
  • اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد: کراس فیت نه تنها عضلات شما را تمرین می‌دهد، بلکه مغز شما را نیز درگیر می‌کند. تمرینات به شما این فرصت را می‌دهند که از جملات مثبت استفاده کنید و خود را به سمت لحظات چالش برانگیز هل دهید. این ورزش تغییرات باورنکردنی را در سطوح مثبت اندیشی به ویژه در زنان و دختران نوجوان ایجاد می‌کند.
خواندن
10 حرکت کاربردی برای وال بال کراس فیت

عوارض کراس فیت

خطر آسیب دیدگی یک واقعیت اجتناب ناپذیر برای هر نوع ورزش، از جمله کراس فیت است. البته تمرین کراس فیت در مقایسه با سایر روش‌های تمرین سنتی‌تر نسبتا ایمن است. در این ورزش آسیب‌های شانه، کمر، زانو، آرنج و مچ دست شایع‌ترین هستند. افرادی که کراس فیت را بین 3 تا 5 روز در هفته انجام می‌دهند، بیشتر در معرض آسیب‌ها قرار دارند.

عوارض کراس فیت

فواید و عوارض تی آر ایکس

از فواید تی آر ایکس این است که اگر دیابت دارید، یک برنامه تمرینی هوازی با مقداری افزایش قدرت برای شما ایده آل است، البته تا زمانی که آن را با پزشک خود در میان گذاشته باشید. باید اطمینان حاصل کنید که از سطح آموزشی که برای شما مناسب است شروع می‌کنید. اگر سابقه دیابت دارید، ممکن است لازم باشد قند خون خود را قبل، حین و بعد از هر تمرین شدید بررسی کنید. همچنین باید با پزشک خود در مورد تغییراتی که ممکن است در برنامه درمانی دیابت خود لازم باشد صحبت کنید.

اگر بیماری قلبی دارید، باید قبل از شروع این یا هر برنامه ورزشی دیگری با پزشک خود مشورت کنید .اگر آسیب های زانو یا کمر، آرتریت یا هر نوع محدودیت‌های فیزیکی دارید، از پزشک خود بخواهید که شما را برای TRX معاینه کند. همچنین در  کنار یک مربی باتجربه، ممکن است بتوانید یک برنامه TRX ایجاد کنید که روی بقیه عضلات شما بدون فشار اضافی بر روی مفاصل دردناک یا مفاصل آسیب دیده کار کند. برای معرفی کلاس های باشگاه آتور می‌توانید به سایت ورزشی آتور مراجعه کنید.

کلام آخر

اگرچه در مقایسه کراس فیت با تی آر ایکس تفاوت‌های زیادی وجود دارد، اما این دو ورزش در مواردی نیز مشابه هستند. هم کراس فیت و هم TRX می‌توانند تمرینات موثری را برای شما فراهم کنند. TRX را می‌توان به تنهایی در خانه، با یک وسیله ساده انجام داد. اما کراس فیت به گونه‌ای طراحی شده است که در باشگاه با افراد دیگر و انواع تجهیزات تمرینی متعددی اجرا شود. CrossFit و TRX همچنین می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. به این ترتیب، فعالیت‌های سنگین روزمره برای شما راحت‌تر خواهد بود.

منبع: ++

0 0 آراء
امتیاز به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا نظر دهید.x

به باشگاه آتور خوش آمدید

از طریق فرم زیر در کلاس‌ها ثبت نام کنید