مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

معرفی اسپری سرد کننده و اسپری گرم کننده ورزشی و کاربردهایشان

به دلایل مختلف برای شما ایجاد شوند، اما سوال اینجاست که آیا می‌دانید چه زمانی از کدام اسپری باید استفاده کرد؟ آیا می‌دانید این دو اسپری سرد کننده و اسپری گرم کننده چه تفاوت هایی باهم دارند؟ آیا این اسپری ها در تمامی رشته های ورزشی کاربرد دارد؟؟؟ در این مقاله قصد داریم تفاوت ها را باشما درمیان بگذاریم و نحوه‌ی استفاده از آنها را بیان کنیم. در این صورت شما می‌توانید در هنگام بروز درد های عضلانی برای خود و دیگران بهترین تصمیم را جهت تسکین درد بگیرید. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

اسپری گرم کننده

گرفتگی عضلانی چیست؟

گرفتگی های عضلانی که نام علمی آن ها اسپاسم نیز است، به انقباض های ناگهانی و غیر ارادی در بدن و عضلات گفته می‌شود که معمولا با احساس درد همراه است. معمولا پزشکان و متخصصان برای رفع و درمان این نوع از درد ها، استفاده از اسپری ورزشی را به افراد پیشنهاد می‌دهند. مشکل گرفتگی عضلات یا اسپاسم معمولا در میان ورزشکاران مختلف مشاهده می‌شود زیرا این قشر از مردم به عبارتی از عضلات خود بیشتر کار می‌کشند. دلایل دیگری نیز بجز ورزش سبب گرفتگی عضلات می‌شوند. عدم گرم کردن بدن قبل از انجام انواع تمرینات و ورزش ها، بارداری، مصرف مشروبات الکلی و برخی داروهای خاص، کم آبی بدن، عدم تعادل داشتن مایعات در بدن، مشکلات کلیوی مانند نارسایی کلیوی و اختلالات اعصاب از دلایل دیگری است که می‌توانند سبب گرفتگی عضلات شوند.

اسپری سرد ورزشی

اسپری سرد ورزشی

اسپری سرد کننده چیست؟ در زمان های بسیار قدیم یکی از روش های درمانی سنتی که جهت درمان و کاهش درد در نواحی آسیب دیده‌ی بیمار وجود داشت، سرما درمانی بود و برای انواع درد ها به خصوص کاهش درد عضلانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. هدف مردم گذشته از استفاده‌ی این روش، پایین آوردن دما در نواحی آسیب دیده و درمان کردن بافت های زیر آن بدون وارد شدن آسیبی به سلول ها بود. روش سرما درمانی، اعصاب محل آسیب دیده را بی حس کرده و به همین علت سبب کاهش تورم، درد و التهاب در این ناحیه ها می‌شود. امروزه اسپری سرد کننده با عملکرد های بسیار خوبی، جایگزین کیسه های یخ یا همان سرما درمانی شده اند و به عبارتی جزو اسپری ضد درد به حساب می‌آیند. مدت زمان تاثیر گذاری این اسپری فوتبال بسیار زیاد و طولانی بوده و روش استفاده از آنها بسیار آسان می‌باشد. اسپری های سرد ورزشی جهت درمان فوری دردهای ناشی از گرفتگی ها و کبودی ها، کشیدگی عضلات، کوفتگی و درد در مفاصل، درد های جزئی و ساده و کمر درد های ساده تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خواندن
15 ورزش مناسب برای بیماران قلبی عروقی | تأثیرات باورنکردنی ورزش بر قلب

نحوه‌ی استفاده از اسپری های سرد ورزشی

اسپری سردکننده ورزشی را می‌توان بلافاصله پس از آسیب دیدگی، در ناحیه‌ی مورد نظر استفاده کرد و شاهد تاثیرات بسیار عالی آن بود. اسپری سرد در هنگام انجام فعالیت های ورزشی و یا پس از آن ها می‌توان به صورت همزمان نیز استفاده کرد. سرما درمانی یا استفاده از اسپری های سرد ورزشی یکی از روش های ساده و امروزی برای ورزشکاران رشته های مختلف است تا در هنگام بروز مشکلات جسمانی و عضلانی و انواع آسیب های ورزشی بتوانند با استفاده‌ی سریع از آن ها به تمرین خود ادامه دهند.

مزایای اسپری سرد ورزشی

  • کاهش تورم و التهاب در ناحیه‌ی آسیب دیده که این مورد می‌تواند زمان بازیابی را افزایش دهد.
  • استفاده از آن می‌تواند جهت درمان آسیب های حاد مانند کشیدگی و کرختی مفید باشد.
  • ناحیه‌ی آسیب دیده را بی حس کرده و ناراحتی و درد را در آن کاهش می‌دهد.
  • در جلوگیری و یا کاهش کبودی ها بسیار مفید است.
  • می‌توان از آن جهت کاهش علائم بیماری های مزمن مانند بورسیت و تندیت استفاده کرد.
  • احتمالا در کاهش اسپاسم و کرمپ عضلات می‌تواند مفید واقع شود.
  • می‌توان از آن جهت خنک کردن عضلات و کاهش درد پس از انجام تمرین ها استفاده کرد.
  • اسپری های سرد کننده می‌توانند جایگزین بسیار خوبی به جای بسته های یخ و سایر روش های درمان این چنینی باشند.
  • می‌تواند یک ابزار بسیار مفید جهت مدیریت انواع درد ها و ناراحتی های مرتبط با انواع بیماری ها باشد.
  • در نهایت این اسپری ها می‌توانند برای ورزشکارانی که در ورزش های در هوای گرم فعالیت می‌کنند بسیار مفید باشد.

نکات ایمنی هنگام استفاده از اسپری سرد کننده

در ابتدا کمی از اسپری بی حسی ورزشی را روی ناحیه‌ی کوچکی از پوست تست کرده و در صورتی که اطمینان حاصل شد که حساسیتی به آن ندارید، می‌توانید استفاده کنید. اسپری سرد کننده را دور از حرارت، نور مستقیم آفتاب، دور از دسترس کودکان و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. در ناحیه هایی از بدن که دارای زخم باز و پوست دارای التهاب می‌باشند و در چشم و دهان به هیچ وجه استفاده نشود. هنگام استفاده نیز مراقب باشید که به سمت صورتتان اسپری نشود و بهتر است برای افراد بالای 12 نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

 اسپری گرم ورزشی

اسپری گرم ورزشی

سوال اینجاست که اسپری گرم کننده چیست؟ اسپری های گرم ورزشی در هنگام انجام تمرین ها و فعالیت های بدنی و فورا پس از آسیب دیدگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تاثیر بسیار سریع و خوب اسپری های گرم ورزشی را در درمان و تسکین دادن درد ها می‌توانید مشاهده کنید. این نوع اسپری ها را هم در هنگام تمرین و ورزش و هم پس از آن می‌توانید استفاده کنید. به طور کلی گرما درمانی با استفاده از اسپری های گرم ورزشی یک روش بسیار آسان می‌باشد که به ورزشکاران این اجازه را می‌دهد که بلافاصله پس از آسیب دیدگی به تمرین و مسابقه‌ی خود بازگردند. Deep heat یکی از بهترین نوع این محصول در بازار می‌باشد.

خواندن
بیومکانیک ورزشی چیست؟

نحوه‌ی استفاده از اسپری های گرم ورزشی

مزایای اسپری گرم ورزشی

نحوه‌ی استفاده از این اسپری های گرم ورزشی نیز بسیار آسان است، به این صورت که در ناحیه ای از بدن که دچار آسیب دیدگی شده است و با فاصله‌ ای به اندازه‌ی 25 سانتی متر، اسپری را زده و توجه داشته باشید که زمان اسپری زدن نیز نباید بیشتر از 5 ثانیه طول بکشد. اسپری های گرم ورزشی را می‌توان جهت تسکین کشیدگی های عضلانی، درمان آسیب دیدگی و انواع کوفتگی های بدن، درمان ورم های موجود در مفاصل و درمان درد عضلانی بعد از ورزش مورد استفاده قرار داد.

مزایای اسپری گرم ورزشی

  • کمک به گرم نمودن عضلات ورزشکاران پیش از ورزش که این کار می‌تواند خطر آسیب دیدگی را به شدت کاهش دهد.
  • با آماده سازی بدن جهت انجام فعالیت های فیزیکی می‌تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد.
  • بهتر شدن انعطاف پذیری و محدوده‌ی حرکت با کمک به افزایش جریان خون به سمت منطقه‌ی مورد نظر.
  • کمک به کاهش سفتی و درد عضلات.
  • یک ابزار بسیار مفید برای ورزشکارانی که در ورزش های در هوای سرد فعالیت می‌کنند.
  • این نوع اسپری می‌تواند در جلوگیری از کرمپ های عضلانی در حین تمرینات بسیار مفید باشد.
  • اسپری گرم ورزشی جهت کاهش علائم التهاب مفاصل و بیماری های مزمن مربوط به مفاصل و عضلات می‌تواند مفید باشد.
  • در زیاد شدن اثر بخشی ماساژ و کشیدن می‌تواند مفید واقع شود.
  • اسپری گرم کننده یک جایگزین مناسب و راحت برای دیگر روش های گرم کردن عضلات مانند فعالیت های بدنی یا کشش دینامیک است.
  • و در نهایت این نوع اسپری ها با ایجاد کردن حس آرامش و راحتی بر روی پوست ورزشکاران، می‌توانند به کاهش و تسکین استرس آن ها کمک های موثری کند.

نکات ایمنی هنگام استفاده از اسپری گرم کننده

در مواردی که مصدومیت همراه با پارگی مویرگی است، بلافاصله از اسپری گرم کننده استفاده نکنید. از استفاده‌ی این اسپری بر روی زخم های باز و التهابات پوستی به شدت خودداری فرمایید. برای استفاده تنها 2 الی 4 پاف را از  فاصله‌ی حدودا 20 الی 25 سانتی متری اسپری کنید. استفاده از این اسپری برای بانوان باردار و کودکان زیر 5 سال نیز ممنوعیت مصرف دارد.

خواندن
ورزش برای تیروئید کم کار + چند نمونه تمرین ساده در خانه

تفاوت های اسپری سرد کننده و گرم کننده

تفاوت اصلی بین اسپری های سرد و گرم ورزشی در نحوه‌ی استفاده از آنها و طریقه‌ی اثر گذاری بر بدن است. اسپری ورزشی گرم جهت گرم کردن عضلات پیش از ورزش طراحی و ساخته شده است. این نوع اسپری ها با کمک به افزایش جریان خون در ناحیه‌ی مورد نظر، می‌توانند به کاهش خطرات آسیب و بهبود یافتن انعطاف پذیری عضلات کمک کنند.

از طرفی، اسپری های سرد ورزشی معمولا پس از ورزش، جهت کاهش التهاب و درد در نواحی آسیب دیده استفاده می‌شود. اسپری های سرد ورزشی با تنگ کردن عروق خونی در ناحیه‌ی آسیب دیده، می‌توانند به کاهش تورم و همچنین بی حسی در آن منطقه کمک کنند. اسپری های سرد ورزشی معمولا دارای منتول هستند که این ماده با ایجاد حس خنک کنندگی روی پوست، به کاهش درد و ناراحتی مصدوم کمک بسیاری می‌کند.

با توجه به تفاوت های اسپری سرد کننده و گرم کننده، اسپری گرم ورزشی جهت گرم کردن عضلات و بهتر شدن انعطاف پذیری بدن پیش از ورزش مورد استفاده قرار می‌گیرد و از اسپری های سرد ورزشی نیز جهت کاهش التهاب و درد پس از انجام تمرین استفاده می‌شود. هر دو نوع اسپری سرد کننده و گرم کننده می‌توانند برای ورزشکاران و علاقه مندان به ورزش مفید واقع شوند اما این اسپری های برای اهداف مختلفی طراحی شده و به روش های مختلفی کار می‌کنند.

سخن پایانی

به طور کلی استفاده از اسپری سرد کننده یا اسپری گرم کننده برای ما دارای فواید و خواص بسیاری است اما این موضوع که آن ها را تحت چه شرایطی و به چه علت هایی می‌توان مورد استفاده قرار دارد بسیار مهم است که ما در این مقاله به آن ها پرداختیم. نحوه استفاده از اسپری سرد کننده و گرم کننده نیز گفته شد و بهتر است هنگام استفاده از اسپری سرد و گرم تمامی نکات ایمنی گفته شده را رعایت کرده تا از فواید آن ها بهره مند شوید و همچنین در هنگام استفاده از هر یک، مزایا و معایب استفاده از اسپری ضد درد را مورد نظر قرار دهید. شما با شرکت در کلاس توانبخشی ورزشی در کرج می‌توانید استعدادیابی ورزشی را تجربه کرده و از فواید ورزش برای سلامتی بدن نیز به طور کامل آگاه شوید. با تکمیل اطلاعات خود در این زمینه نیز می‌توانید انتخاب بهترین اسپری ضد درد برای ورزشکاران را به خوبی انجام دهید و از قسمت راهنمای خرید در وبسایت های مختلف بهره ببرید.

 

0 0 آراء
امتیاز به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا نظر دهید.x

به باشگاه آتور خوش آمدید

از طریق فرم زیر در کلاس‌ها ثبت نام کنید