مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

10 مورد از فواید ورزش برای سلامتی بدن | مجله تندرستی آتور

ورزش یکی از عوامل کلیدی برای حفظ سلامتی بدن و افزایش کیفیت زندگی است. از فواید ورزش برای سلامتی بدن می­توان به تقویت عضلات و افزایش استقامت جسمی اشاره کرد، که باعث بهبود عملکرد قلب و عروق می­شود، که به فعالیت‌های هوازی کمک می­کند تا قلب بهتر پمپ بزند و خون به طور موثرتری در سراسر بدن گردش کند، که این امر به حفظ سلامت قلب و پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. علاوه بر این، ورزش نقش مهمی در کنترل وزن و چربی‌های بدن ایفا می‌کند. ورزش همچنین تأثیرات مثبتی بر روحیه و روان افراد دارد. با ترشح هورمون‌های خوشحالی، مانند اندورفین، و کاهش هورمون‌های استرس، افراد احساس بهبود مزاج و کاهش افسردگی می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا از فواید ورزش برای سلامتی بدن و  آشنایی با بیومکانیک ورزشی مطلع شوید.

10 مورد از فواید ورزش برای  سلامتی بدن

مزایای ورزش برای جسم

ورزش یکی از عوامل مهم برای حفظ سلامتی فیزیکی و روانی است که تأثیرات بسیار بزرگی بر روی کیفیت زندگی افراد دارد. از فواید ورزش در زندگی می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. ورزش باعث می شود احساس شادی بیشتری داشته باشید.

از تأثیرات مثبت ورزش می­توان به بهبود خلق و خو اشاره کرد ثابت شده­است که ورزش خلق و خوی شما را بهبود می­بخشد و احساس افسردگی، اضطراب و استرس را کاهش می­دهد. نویسندگان یک بررسی در سال 2019 انجام دادند که طبق آن بررسی دریافتند که 10-30 دقیقه ورزش در روز برای بهبود خلق و خوی شما کافی است.

ورزش می­تواند افزایش حساسیت مغز به سروتونین را کنترل کند این هورمون احساس افسردگی را تسکین می­دهد. همچنین ممکن است تولید اندورفین را افزایش دهد که به ایجاد احساسات مثبت و کاهش درک درد کمک می­کند. توقف ورزش نیز ممکن است بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد. طبق بررسی صورت گرفته در سال 2017 این نتیجه به دست آمد که افراد فعالی که ورزش منظم را متوقف کردند، پس از چند هفته، علائم افسردگی و اضطراب آن­ها افزایش پیدا کرد.

2. ورزش می تواند به مدیریت وزن کمک کند.

عدم فعالیت ورزشی عامل اصلی در افزایش وزن و چاقی بشمار می­رود. ورزش می تواند با مصرف انرژی، وزن را کنترل کند که از جمله نقش ورزش در سلامتی بشمار می­رود.

بدن شما انرژی را به سه روش مصرف می کند:

هضم غذا

ورزش کردن

حفظ عملکردهای بدن، مانند ضربان قلب و تنفس

کاهش مصرف کالری میزان متابولیسم شما را کاهش می­دهد که می­تواند به طور موقت کاهش وزن را به تاخیر بیندازد. با این حال، ورزش منظم می­تواند در افزایش میزان متابولیسم شما کالری بیشتری بسوزاند و به شما در مدیریت وزن کمک کند.

خواندن
راهنمای تغذیه برای داشتن بهترین رژیم غذایی در فانکشنال فیتنس

ترکیب تمرینات هوازی با تمرینات مقاومتی نیز می­تواند کاهش چربی را به حداکثر برساند و با حفظ توده عضلانی می­تواند به شما در مدیریت وزن، حفظ عضلات بدون چربی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک کند. که از جمله فواید ورزش برای سلامتی به شمار می­رود.

3. ورزش برای عضلات و استخوان های شما مفید است.

ورزش نقش حیاتی در ساخت و حفظ عضلات و استخوان­های قوی دارد. با افزایش سن، افراد توده عضلانی، قدرت و عملکرد خود را به تدریج از دست می­دهند که این منجر به افزایش خطر آسیب می­شود. انجام فعالیت بدنی منظم در کاهش از دست دادن عضلات و حفظ قدرت که با افزایش سن اتفاق می­افتد ضروری است.

ورزش همچنین به ساخت تراکم استخوان کمک می­کند و باعث افزایش انعطاف پذیری می­شود . نویسندگان الف در بررسی 2022 دریافتند که ورزش منظم به طور قابل توجهی تراکم استخوان را در ستون فقرات کمری، گردن و استخوان های لگن بهبود می­بخشد، این ممکن است به پیشگیری از پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی کمک کند. تمرینات ضربه ای مانند ژیمناستیک، دویدن یا فوتبال نیز ممکن است کمک کننده باشد.

4. ورزش می­تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد.

ورزش می تواند به تقویت سیستم ایمنی و سطح انرژی شما کمک کند. ورزش هوازی سیستم قلبی عروقی شما را تقویت می­کند و سلامت ریه­ها را بهبود می­بخشد، که به سطح انرژی کمک می­کند که این مورد از جمله مزایای ورزش و نقش ورزش در بهبود زندگی است.

5. ورزش می­تواند خطر ابتلا به بیماری­های مزمن را کاهش دهد.

از فواید ورزش برای سلامتی بدن می­توان به کاهش بیماری­های مزمن اشاره کرد می­دانیم که فعالیت بدنی منظم عامل کلیدی در کاهش خطر ابتلا به بیماری­های مزمن است مانند:

  • دیابت نوع 2
  • بیماری قلبی
  • سرطان مانند سرطان سینه، کولورکتال، ریه و کبد و انواع دیگر
  • کلسترول LDL بالا
  • فشار خون

6. ورزش می تواند به سلامت پوست کمک کند.

پوست شما می تواند تحت تاثیر میزان استرس اکسیداتیو در بدن شما قرار گیرد. استرس اکسیداتیو زمانی رخ می­دهد که دفاع آنتی اکسیدانی بدن شما نتواند آسیب سلولی ناشی از ترکیباتی به نام رادیکال­های آزاد را به طور کامل ترمیم کند. این می­تواند به ساختار سلول­ها آسیب برساند و روی پوست شما تأثیر منفی بگذارد. فعالیت بدنی شدید و خسته کننده منجر به کاهش آسیب استرس اکسیداتیو می­شود. با این حال، در بررسی الف  2018 نشان داده شده است که ورزش منظم و متوسط ​​می­تواند به کاهش استرس ناشی از رادیکال­های آزاد کمک کند. نویسندگان در یک بررسی در سال 2021 به این نتیجه رسیدند که ورزش منظم به تاخیر در ظاهر پیری پوست، جلوگیری از پسوریازیس و بهبود زخم­های وریدی پا کمک می­کند.

خواندن
تیپ بدنی اندومورف چیست + مشاوره رایگان برای فهمیدن تیپ بدن خود

7. ورزش می تواند به سلامت مغز و حافظه شما کمک کند.

ورزش می­تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد و از حافظه و مهارت­های تفکر شما محافظت کند. پس در فواید ورزش براس سلامتی بدن، مساله صرفا تناسب اندام نیست زیرا ورزش ضربان قلب شما را افزایش می­دهد که باعث افزایش جریان خون و اکسیژن  به مغز می­شود. همچنین می‌تواند تولید هورمون‌هایی را تحریک کند که رشد سلول‌های مغز را افزایش می‌دهند .فعالیت بدنی منظم در افراد مسن مهم است زیرا می­تواند در  کند کردن اثرات فیزیولوژیکی پیری که در مغز شما رخ می­دهد کمک کند که کاهش تغییرات در مغز ممکن است به شرایطی مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک کند.

8. ورزش می تواند به آرامش و کیفیت خواب کمک کند.

از جمله فواید ورزش برای سلامتی بدن می­توان به بهبود کیفیت خواب اشاره کرد. در مطالعه 2018 طی 4 ماه در افراد مبتلا به بی­خوابی مزمن، مشخص شد که ورزش­های کششی و مقاومتی هر دو به بهبود کیفیت و مدت خواب کمک کرده و مدت زمان خوابیدن را کاهش می­دهند.

9. ورزش می تواند درد را کاهش دهد.

درد مزمن می­تواند ناتوان کننده باشد. سالیان دراز توصیه می­شد برای درمان دردهای مزمن استراحت و عدم تحرک لازم است. با این حال، نویسندگان الف در بررسی 2021 نشان دادند که ورزش هوازی به عنوان یک گزینه درمانی طبیعی برای تسکین درد و بهبود کیفیت زندگی عمل می­کند.

ورزش به شما در کنترل درد کمک می­کند، از جمله:

  • کمردرد مزمن
  • فیبرومیالژیا
  • اختلال مزمن بافت نرم شانه

10. ورزش می تواند زندگی جنسی را تقویت کند.

ورزش منظم کمک می­کند زندگی جنسی خود را بهبود ببخشید .به عنوان مثال، انجام ورزش منظم می­تواند قلب شما را تقویت کند، گردش خون را بهبود بخشد، عضلات را تقویت کند و انعطاف پذیری را افزایش دهد، که همه این­ها به شما در داشتن زندگی جنسی بهتر کمک می­کند. حداقل 160 دقیقه ورزش در هفته در یک دوره 6 ماهه می­تواند به بهبود عملکرد نعوظ در مردان کمک کند. یکی دیگر از بررسی­ها در سال  2018 نشان می­دهد که ورزش منظم می­تواند به بهبود رضایت جنسی، برانگیختگی و رفاه در زنان کمک کند.

تمامی این موارد بخش کمی از فواید ورزش در سلامتی بدن به شمار می­رود بی­شک ورزش فواید دیگری نیز دارد که در این مقاله ما به مهم­ترین آن­ها پرداختیم.

خواندن
بهترین زمان و روش برای چربی سوزی صبح، ظهر، عصر یا شب؟ کدامیک؟!

تأثیر ورزش بر بیماری‌های مختلف

فواید ورزش برای سلامت بدن

ورزش نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و حفظ سلامتی بدن دارد. این فعالیت نه تنها به بهبود عملکرد جسمانی افراد کمک می‌کند بلکه به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها نیز مؤثر است. در زیر تأثیرات ورزش بر برخی از بیماری‌های مختلف بیان شده است:

  1. بیماری‌های قلبی و عروقی: ورزش به تقویت عضلات قلبی کمک می‌کند و فشار خون را کنترل می‌کند. افزایش گردش خون به عنوان نتیجه ورزش، خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.
  1. دیابت نوع 2: ورزش به بهبود حساسیت به انسولین و کنترل بهتر قند خون کمک می‌کند. کاهش وزن و چربی‌های زائد از طریق ورزش، در کنترل دیابت تأثیرگذار است.
  1. بیماری‌های تنفسی: ورزش باعث بهبود کارایی ریه‌ها و افزایش ظرفیت تنفسی می‌شود. تقویت عضلات تنفسی باعث بهبود کیفیت تنفس می‌شود.
  1. بیماری‌های مرتبط با چاقی: ورزش به کاهش وزن کمک می‌کند و به تعادل انرژی در بدن کمک می‌کند. افزایش فعالیت‌های ورزشی به کاهش چربی و بهبود ترکیب بدن کمک می‌کند.
  1. بیماری‌های عضلانی و اسکلتی: ورزش مقاومتی به تقویت عضلات اسکلتی کمک می‌کند و از آسیب به استخوان‌ها جلوگیری می‌کند. تمرینات انعطافی و کششی به بهبود انعطاف و حرکت آسان تر اطراف مفاصل کمک می‌کند.
  2. بیماری‌های روانی: ورزش باعث ترشح هورمون‌های خوشحالی مانند اندورفین می‌شود که به بهبود روحیه و کاهش استرس کمک می‌کند. فعالیت‌های ورزشی به عنوان درمان تکمیلی در برخی از بیماری‌های روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیشنهاد می‌شود که هر فرد قبل از شروع هر ورزشی در یک باشگاه معتبر فعالیت خود را شروع کند تا از فواید ورزش برای سلامتی بدن بهره ­مند شود که در این زمینه پیشنهاد ما به شما باشگاه ورزشی آتور در کرج است که زیر نظر کادر مجربی که دارد شما می­توانید با خیالی آسوده به ورزش بپردازید و برنامه متناسب با وضعیت سلامتی خود را دریافت کنید.

سخن پایانی:

ورزش به عنوان یک راهکار کلیدی برای حفظ سلامت جسمی و روانی شناخته شده است. این فعالیت‌ها نه تنها به بهبود فیزیکی افراد کمک می‌کنند بلکه تأثیرات بسیاری بر روی روان و احساسات نیز دارند. برای بهترین نتیجه، توصیه می‌شود که هر فرد برنامه ورزشی منظم و مناسب خود را از باشگاه ورزشی آتور دریافت کرده تا از فواید بیشمار ورزش برای سلامتی بهره­مند شود. همچنین شما می­توانید با مراجعه به سایت ورزشی آتور از فواید میوه خوردن بعد از ورزش نیز آگاه شوید.

منابع: OO

0 0 آراء
امتیاز به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا نظر دهید.x

به باشگاه آتور خوش آمدید

از طریق فرم زیر در کلاس‌ها ثبت نام کنید