مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

آیتم های مسابقات کراس فیت چیست؟

کراس فیت یک ورزش همه جانبه است که ورزشکاران را در تمامی ابعاد ورزشی به چالش می کشد. هدف از کراس فیت افزایش توانایی همه جانبه ورزشکاران مانند قدرت تحمل، انعطاف پذیری، سرعت، استقامت، هماهنگی و تعادل است. اگر در تمرینات کراس فیت مدعی هستید و می خواهید فیت ترین مرد سال باشید این گوی و این میدان! در این مقاله به معرفی آیتم های مسابقات کراس فیت می پردازیم و سعی خواهیم کرد به سوالات رایجی که پیرامون مسابقات کراس فیت ایجاد می شود پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

اصطلاحات کراس فیت

کلید آشنایی با هر رشته ای در هر زمینه ای آشنایی با اصطلاحات و تعاریف رایج آن رشته است. قبل از پرداختن به آیتم های مسابقات کراس فیت به معرفی اصطلاحات ورزشی کراس فیت می پردازیم.

  • Wod: واد یا قهرمان در واقع ترکیبی از حرکات کراس فیت است. کسی قهرمان است که بتواند کمترین زمان را ثبت کند. تمرینات روزانه را نیز واد می گویند.
  • Amrap: مدت زمانی است که در اختیار ورزشکاران قرار می گیرد تا در این زمان هر اندازه که می توانند سیکلی از حرکات تمرینی را انجام دهند.
  • CFWU: گرم کردن کراس فیت
  • BOX: به سالن های کراس فیت باکس گفته می شود.
  • REP: تعداد تکرار
  • RM: رکورد یک حرکت در تعداد مشخص. مثلا RM10 حداکثر وزنه برای 10 تکرار است.
  • UB: انجام حرکت بدون وقفه و استراحت
  • PR: رکورد شخصی
  • BS: اسکات پشت
  • BP: پرس نیمکت
  • DL: ددلیفت

آشنایی با اصطلاحات کراس فیت

آیتم های مسابقات کراس فیت

کراس فیت بر 9 رکن اساسی متمرکز است که شامل استقامت قلبی تنفسی، استقامت، قدرت، انعطاف پذیری، هماهنگی، چابکی، تعادل، دقت و استحکام می شود. اگر قصد انجام مسابقات را دارید باید در تمام بخش ها با استفاده از ابزارهای ورزشی در کراس فیت مهارت کسب کنید. بر خلاف سایر ورزش های سنتی مانند رشته های دو و میدانی، ژیمناستیک، وزنه برداری و… که همه آیتم های آن از قبل شناخته شده است؛ ما در کراس فیت به سوی ناشناخته ها می رویم. آیتم های مسابقات کراس فیت از قبل اعلام نمی شود و از ورزشکاران خواسته می شود خود را برای مراحل ناشناخته آماده کنند. با این حال بخشی از امتیازات مسابقات شامل موارد زیر است:

  • شنای مسافتی
  • زمین های با مانع
  • بالابر با حداکثر تکرار
  • راه رفتن روی دست ها
  • هل دادن
  • بالا رفتن از طناب
  • حمل اجسام عجیب و غریب

قبل از پرداختن به بقیه آیتم های مسابقه، پیشنهاد میکنیم مقاله انتخاب ورزش مناسب براساس تیپ بدنی را مطالعه کنید تا ببینید فیزیک مناسب برای این رشته ورزشی را دارد یا نه.

تجهیزات اساسی کراس فیت

کراس فیت یک برنامه تمرینی عالی برای افزایش تمامی جنبه های تناسب اندام است. برای رسیدن به اهداف مورد نظر لازم است از تجهیزات اساسی کراس فیت استفاده شود. اصلی ترین لوازم ورزشی مورد نیاز که ورزشکاران با آن شروع به تمرین می کنند شامل موارد زیر است:

  • دمبل: اصلی ترین تجهیز در کراس فیت دمبل می باشد. از دمبل ها برای قاپ زدن، فشار دادن، حرکات سرعتی و استقامتی استفاده می شود.
  • هالتر: هالترها، صفحات وزنه ای و نصب رک از مهم ترین قطعات آمادگی برای آیتم های مسابقات کراس فیت است.
  • دستگاه قایقرانی
  • توپ مدیسن بال
  • کتل بل
  • دستگاه روئینگ و اسکی
  • جلیقه وزنه دار
  • دوچرخه ایربایک
خواندن
تفاوت ورزش هوازی و بی هوازی چیست؟ ( aerobic and anaerobic )

تجهیزات لازم برای مسابقه کراسفیت

حرکات پایه کراس فیت

بسیاری از آیتم‌های مسابقات کراس فیت از اصول حرکات پایه پیروی می کنند. حرکات پایه کراس فیت شامل موارد زیر می شود:

  • برپی
  • حرکت تک ضرب
  • حرکت دو ضرب
  • تراستر
  • حرکت شنا
  • پرتاب توپ
  • پرش ارتفاع در جا
  • اسکات
  • ددلیفت
  • بالا رفتن ار طناب

قوانین مسابقات کراس فیت

قوانین مسابقات کراس فیت پیچیده هستند و بسته به اینکه در چه گروهی شرکت می کنید ممکن است متغیر باشد. پیش از شروع مسابقات از ورزشکاران خواسته می شود تا قوانین و مقررات را کاملا مطالعه کنند. با این وجود چند قاعده کلی در تمام آیتم های مسابقات کراس فیت حکم فرما است. این قوانین عبارتند از:

  • تست مواد مخدر: هر ورزشکار برای شرکت و دریافت هرگونه جوایزی ملزم به تکمیل تست دارو است.
  • مربیان: هر ورزشکار می تواند یک مربی در منطقه گرم کردن داشته باشد.
  • جریمه: ورزشکاران ممکن است به دلیل انجام ندادن کامل یک تمرین جریمه شوند.

نحوه امتیازدهی در مسابقات کراس فیت

خیلی از ورزشکاران سوال می کنند نحوه امتیازدهی مسابقات چگونه است؟ در بازی های کراس فیت از یک سیستم امتیاز دهی نسبی و جدول امتیازدهی استفاده می شود. کسی که بتواند بیشترین امتیاز را از آیتم های مسابقات کراس فیت به دست بیاورد برنده میدان است. در هر آیتم از لوازم مسابقات کراس فیت استفاده می شود که شامل اجسام عجیب و مسیرهای چالش براگیز می شود. در هر مسابقه تا 100 امتیاز به ورزشکاران نمره می دهند و در پایان آخرین هفته مسابقات کسی که بیشترین امتیاز را دارد به عنوان قدرتمندترین فرد شناخته می شود.

مسابقات کراس فیت در چند مرحله برگزار می شود؟

ورزشکاران برای رسیدن به عنوان قهرمانی در مسابقات کراس فیت باید چهار محله را پشت سر بگذارند. هر سال بیش از 200 هزار ورزشکار در آیتم های مسابقات کراس فیت به رقابت با یکدیگر می پردازند. مراحل مسابقات کراس فیت شامل موارد زیر می شود:

  1. مرحله آزاد
  2. مرحله یک چهارم نهایی
  3. مرحله نیمه نهایی
  4. مرحله نهایی

مراحل مسابقات کراسفیت چیست

نحوه شرکت در مسابقات کراس فیت

تا به اینجا با لوازم و آیتم های مسابقات کراس فیت آشنا شدید. ورزشکاران با انجام تمرینات سخت و فشرده خود را برای مسابقات کراس فیت که هر ساله در تابستان انجام می شود آماده می کنند. از موارد ضروری برای شرکت در مسابقات کراس فیت آمادگی ورزشکاران برای دور مقدماتی این مسابقات است. انجمن کراس فیت به مدت 4 هفته برنامه تمرینی مقدماتی را برای مرحله افتتاحیه اعلام می کند. تمرینات هر هفته در سایت انجمن بارگذاری می شوند و ورزشکاران سراسر جهان یک هفته فرصت دارند با ضبط تمرینات خود و ارسال آن به انجمن، راستی آزمایی شوند. پس از تایید می توانند در مسابقات شرکت کنند.

خواندن
تفاوت کلیدی بین کراس فیت و تی آر ایکس

آیا کراس فیت فدراسیون جهانی دارد؟

کراس فیت به عنوان یک ورزش نوظهور در قرن 21 بسیار مورد توجه و محبوبیت قرار گرفته است. این رشته سال ها قبل در 1990 توسط آقای گلسمن ابداع می شود. گرگ گلسمن و همسرش لوری جنای در سال 2000 سازمان کراس فیت را ثبت کردند. کراس فیت یک شرکت تجاری ثبت شده جهانی است. باشگاه مبدا کراس فیت در سانتا کروز کالیفرنیا می باشد. تا سال 2020 به صورت تقریبی 15000 شرکت وابسته به رشته کراس فیت در سراسر مشغول به فعالیت شدند.

آیا کراس فیت در ایران فدراسیون دارد؟

با توجه به تحریم هایی که داریم سوال بزرگ ورزشکاران ایرانی این است که آیا کراس فیت در ایران فدراسیون دارد؟ که باید بگویم کراس فیت یک شرکت تجاری ثبت شده جهانی است. بنابرین برای فعالیت در این رشته ایران باید لایسنسی از این برند تجاری دریافت کند. اما متاسفانه به دلیل تحریم ها و هزینه های نمایندگی، ایران از طریق فدراسیون ورزش های همگانی بدون اخذ اعتبار و نمایندگی استفاده می کند. کراس فیت در ایران زیر نظر فدراسیون وزنه برداری می باشد.

کراس فیت به طور رسمی با انتشار اولین کتاب کراس فیت در سال 1395 توسط سجاد عارفی وارد ایران شد. این کتاب بسیار سریع مورد استقبال مردم قرار گرفت و محبوب شد. فدراسیون ورزش های همگانی تصمیم به تنظیم ساختار آموزشی کراس فیت گرفت. امروز در ایران باشگاه های متعددی در رشته کراس فیت در حال فعالیت می باشند. یکی از این باشگاه ها، باشگاه آتور است که در شهر کرج قرار دارد و زیر نظر دکتر مرتضی نعمتی متخصص بیومکانیک ورزشی، اداره می شود.

برگزاری مسابقات جهانی کراس فیت

مسابقات جهانی چندسال یکبار برگزار می شود؟ مسابقات جهانی کراس فیت از سال 2007 شروع شده است و هر ساله با صدها نفر از ورزشکاران سراسر جهان انجام می شود. این مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان برگزار می شود. برنامه تمرینی مسابقات کراس فیت و آیتم های مسابقات کراس فیت بر اساس اعلام انجمن کراس فیت مشخص می شود. با انجام تمرینات مقدماتی و راستی آزمایی که صورت می گیرد؛ ورزشکاران وارد مراحل بعدی مسابقه کراس فیت می شوند.

برگزاری مسابقات جهانی

ایران در این مسابقات شرکت می کند؟

این سوال خیلی از علاقمندان به رشته کراس فیت در ایران است. کراس فیت یک ورزش همگانی است و منعی برای شرکت در آن وجود ندارد. شرایط برای حضور تمامی ورزشکاران از سراسر جهان وجود دارد. ورزشکاران حرفه ای کشورمان نیز با انجام تمرینات سخت و فشرده خود را برای شرکت در مسابقه و کسب بالاترین امتیاز در آیتم های مسابقات کراس فیت آماده می کنند. در این بین برای ثبت نام در کلاس کراس فیت می توانید به این صفحه مراجعه کنید.

خواندن
استعدادیابی ورزشی چیست و چگونه انجام می شود؟

معروف ترین قهرمانان ایرانی با عنوان جهانی

تعداد زیادی از ورزشکاران ایرانی در مسابقات کراس فیت شرکت می کنند. یکی از معروفترین قهرمانان ایرانی با عنوان جهانی آقای مرتضی صداقت می باشد. مرتضی صداقت در مسابقات انتخابی 30 نفر ورزشکاران برتر کراس فیت آسیا به همراه روسیه که در سال 99 برگزار شد؛ در دوره اول برای بار دوم قهرمان و فیت ترین مرد ایران شد. در دور دوم نماینده کشورمان توانست رنک 23 آسیا را از آن خود کند. در بین بانوان کشورمان مریم زنبق عنوان قهرمانی کراس فیت را از آن خود کرده است. او دارنده مدال طلای مسابقات کراس فیت مسترلیگ مالزی می باشد.

زمان برگزاری مسابقات کشوری

زمان برگزاری مسابقات کشوری کراس فیت در ایران؟ زمان برگزاری مسابقات کراس فیت توسط فدراسیون وزنه برداری اعلام می شود. بنابراین تاریخ مشخصی برای آن وجود ندارد. در یک تاریخ مشخص هماهنگی ها و اعلام وادها و معرفی تیم ها انجام می شود سپس در یک فرصت دیگر افتتاحیه مسابقات لیگ انجام می شود و آیتم های مسابقه اعلام خواهد شد. شروع مسابقات کراس فیت کشوری امسال در 5 آبان ماه بود. دور رفت مسابقات در دی ماه 1402 برگزار شد و دور برگشت آن در اردیبهشت سال 1403 برگزار خواهد شد.

مسابقات کراس فیت زنان

مسابقات کراس فیت برای زنان هم برگزار می شود؟ همانطور که تا الان متوجه شدید مسابقات کراس فیت در دو بخش زنان و مردان انجام می شود. همچنین مسابقات بزرگسالان و نوجوانان از یکدیگر تفکیک داده شده اند. در ایران نیز مانند نقاط دیگر جهان مسابقات کراس فیت بانوان برگزار می شود. هیچ محدودیتی برای بانوان در انجام کراس فیت وجود ندرد. خیلی از خانم ها می ترسند با انجام تمرینات کراس فیت حالتی عضلانی و مردانه بگیریند. باید بگوییم که کراس فیت با تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری کمک می کند تا خانم ها علاوه بر افزایش قدرت همچنان ظرافت خود را حفظ کنند. تنوع آیتم های مسابقات کراس فیت باعث شده است تا این ورزش برای تمامی افراد مناسب باشد.

مسابقات کراسفیت برای زنان

سخن آخر

کراس فیت به عنوان یک ورزش چالش برانگیز که آیتم های مختلفی را در خود جا داده است به عنوان یکی از محبوب ترین ورزش های قرن 21 شناخته می شود. این ورزش برای تمامی افراد از جمله مرد و زن مناسب است. هدف شما از کراس فیت می تواند تناسب اندام و یا قهرمانی در مسابقات جهانی باشد. مسابقات بین المللی کراس فیت طرفداران زیادی دارد و هر ساله ورزشکاران زیادی به امید کسب عنوان فیت ترین مرد/ زن زمین به رقابت می پردازند. با این حال اگر به دنبال شرکت در مسابقات نیستید کراس فیت را برای تناسب اندام و سلامتی خود انجام دهید.

منابع مقاله

0 0 آراء
امتیاز به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا نظر دهید.x

به باشگاه آتور خوش آمدید

از طریق فرم زیر در کلاس‌ها ثبت نام کنید