مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

8 ورزش آسان برای افتادگی پلک | درمان افتادگی پلک با ورزش

پلک ها از چشم های شما در برابر خشکی، اجسام خارجی و فشار های اضافی محافظت می‌کنند. زمانی که خواب هستید، پلک های شما اشک را به صورت یکنواخت درون چشم و اطراف آن پخش می‌کنند تا آنها را مرطوب نگه دارند. همچنین با بستن و جلوگیری از تابش مستقیم نور، به جوانسازی چشم ها کمک بسیاری کرده و از این راه، مانع عبور و نفوذ گرد و غبار و کثیفی ها به چشم می‌شوند. با این حال باز هم گاهی اوقات پلک ها می‌توانند دچار افتادگی شده و شل شوند. در مواردی که این افتادگی شدیدتر شود ممکن است منجر به مشکلات بینایی، از دست دادن زیبایی ظاهری و یا بیماری های دیگری شود. اما در این باره جای نگرانی نیست زیرا می‌توان این مشکل را با درمان افتادگی پلک با ورزش تا حدودی درمان و یا از پیشرفت و ایجاد آن جلوگیری کرد. در این مقاله همراه ما باشید تا بهترین راهکار های درمان افتادگی پلک با ورزش و اهمیت ورزش در حفظ سلامت چشم را با هم بررسی کنیم.

درمان افتادگی پلک

دلایل افتادگی پلک چیست؟

پلک بالایی به ماهیچه ای متصل است که این ماهیچه به نگه داشتن آن در جای خود و همچنین جهت باز و بسته کردن پلک به آن کمک می‌کند. علاوه بر آن یک عضله نیز زیر پوست ابروی شما قرار دارد و وظیفه‌ی آن بالا بردن پلک های شماست. ضعف و یا آسیب در هر یک از این ماهیچه ها یا تاندون های آنها می‌تواند باعث افتادگی پلک شما شود، اما دلایل متعدد دیگری نیز وجود دارد که سبب افتادگی پلک ها می‌شود. در اکثر موارد افتادگی پلک ها یا در دوران کودکی ظاهر می‌شود و مربوط به یک بیماری ژنتیکی می‌باشد و یا به تدریج و با کشیده شدن عضلات رخ می‌دهد. حال آنکه آیا درمان افتادگی پلک با ورزش برای شما تاثیر گذار است یا خیر بستگی به این دارد که علت افتادگی پلک شما چه باشد. به طور کلی دلایل افتادگی پلک را می‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • سن: بالا رفتن سن سبب ضعیف شدن عضلات، تاندون ها و پوست می‌شود و بدین ترتیب حجم خود را از دست داده و به تدریج شل می‌شوند.
  • تزریق غیر اصولی بوتاکس: تزریقات غیر اصولی بوتاکس به صورت و به خصوص پلک ها و زیر چشم، در موارد حاد سبب فلج شدن ماهیچه های ابرو و یا پلک می‌شوند.
  • بیماری های عصبی و یا فلجی
  • شرایط خود ایمنی
  • دیابت
  • سکته
  • دلایل ژنتیکی

 

تمرین های رفع افتادگی پلک ها

تقویت عضلات چشم ها و روش درمان افتادگی پلک با ورزش جزو بهترین و بی خطر ترین راه هایی است که می‌توانید در این زمینه امتحان کنید. برای انجام درمان افتادگی پلک با تکنیک‌های ورزشی، به وسیله‌ی خاصی نیاز ندارید. پس در ادامه همراه ما باشید تا با این ورزش‌های درمانی به ظاهر ساده اما مهم و نحوه‌ی اجرای تمرینات برای افتادگی پلک آشنا شوید.

خواندن
ورزش سالمندان | چه مقدار ورزش در روز لازم است؟

 

1) گرم کردن چشم ها

ابتدا باید دست ها و چشم های خود را با مواد ضدعفونی و شوینده، به خوبی تمیز کنید. سپس چشم هایتان را به آرامی ماساژ دهید و با این کار شروع به گرم کردن چشم ها و پلک ها کنید. انجام ماساژ برای افتادگی پلک سبب افزایش جریان خون در پلک ها شده و عضلات چشم ها و پلک های شما را برای درمان افتادگی پلک با ورزش آماده می‌کند.

 

2) تمرین پلک زدن

در این مرحله باید سعی داشته باشید که عضلات پلک و چشم خود را منقبض کرده و به مدت یک دقیقه با سرعت بالا پلک بزنید. سپس همین روند را با سرعت کمتر اما قدرت بیشتر ادامه دهید. در این مرحله باید تا جایی که می‌توانید برای درمان افتادگی پلک با ورزش به عضلات پلک های خود فشار آورید.

 

3) تحریک عضلات چشم

تحریک عضلات چشم

 

تحریک مستقیم عضلات چشم نیز یکی از راه های موثر درمان افتادگی پلک با ورزش است. تحریک عضلات چشم را می‌توانید با یک سری حرکات چشمی انجام داده و یا می‌توانید برای این کار از یک وسیله مانند مسواک برقی کمک بگیرید. برای این کار کافیست مسواک برقی را روی عضلات پلک قرار داده و آن را روشن کنید. این کار را می‌توانید هر روز به مدت چند دقیقه جهت تمرینات چشمی انجام دهید.

 

4) تمرین مقاومتی چشم

شما می‌توانید برای درمان افتادگی پلک با ورزش، روزانه چند ساعت به پلک های خود فشار آورده و با این کار به مرور زمان افتادگی را در آن ها برطرف کنید. بالا بردن پلک ها در این تمرین خود موجب رفع افتادگی و پف بالای چشم می‌شود. برای سخت تر کردن این تمرین می‌توانید پس از بالا بردن ابروهایتان یکی از انگشت های خود را زیر ابرو ها نیز قرار دهید. برای چند ثانیه در همین وضعیت بمانید و سپس سعی داشته باشید بدون آنکه انگشت های خود را بردارید، چشمتان را ببندید.

 

5) تمرین لیفت ابرو

برای انجام این تمرین ابتدا انگشت هایتان را زیر ابروها قرار داده و با استفاده از دو انگشت دیگر، پلک های خود را به سمت بالا بکشید. بهتر است که کمی فشار را زیاد کرده تا عضلات پلک بیشتر کشیده شوند. حال باید سعی کنید عضلات چشم خود را درگیر کرده و با استفاده از آن ها اجازه‌ی باز شدن به چشمان خود ندهید. این حرکت را هر چند ثانیه یک بار، هر روز 3 ست با 10 تکرار انجام دهید.

خواندن
تکنیک تنفس صحیح به چه معناست؟

 

6) کشش پلک ها

کشش پلک ها

این حرکت علاوه بر درمان افتادگی پلک با ورزش، سبب کاهش چین و چروک اطراف چشم ها خواهد شد. برای انجام این تمرین باید روی زمین نشسته و چشم هایتان را ببندید. پلک های خود را آزاد بگذارید و با استفاده از انگشت اشاره‌ی خود، ابروهایتان را بالا ببرید. در همین وضعیت نیز سعی کنید چشم هایتان را بسته نگه دارید. بهتر است که به مدت 10 ثانیه در همین حالت بمانید و این تمرین را هر روز حداقل 10 بار تکرار کنید.

7) یوگای چشم

این نوع از ورزش برای افتادگی پلک، بیشتر برای تمرکز و افزایش قدرت دید صورت می‌پذیرد. برای انجام دادن این تمرین کافیست یک جسم و یا یک شمع را در مقابل خود قرار داده و به آن زل بزنید! این تمرین یک ورزش آسان برای پلک و چشم ها به شمار می‌رود.

 

8) پوشاندن چشم

تمرین پوشاندن چشم برای زمانی است که تنها یکی از چشم های شما دچار افتادگی پلک شده باشد. برای انجام این تمرین باید دست خود را بر روی چشم سالم گذاشته و سپس تمامی وظایف را به دوش پلک چشم ضعیف بیاندازید. این کار افتادگی پلک را درمان کرده و سبب قوی شدن عضلات چشم نیز می‌شود.

 

 درمان افتادگی پلک

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که درمان افتادگی پلک با ورزش چقدر طول می‌کشد؟ هنگامی که افتادگی در پلک ها ایجاد می‌شود، هیچگونه تمرین و یا درمان افتادگی پلک با ورزش وجود ندارد هر چند درمان ژنیکوماستی با ورزش در این امر تاثیر میگذارد چون باعث میشود چربی کمتری در آن ناحیه شکل بگیرید که در برطرف کردن این مشکل کاملا به شما کمک کند. پتوز یکی از شایع ترین علل افتادگی پلک ها است و تلاش برای درمان آن عملا بی فایده است و در برخی موارد حتی می‌تواند سبب بدتر شدن افتادگی نیز شود. اما اگر افتادگی پلک به علت های دیگری مانند کم خوابی، بالا رفتن سن و… به وجود آمد، با انجام برخی تمرین ها می‌توان از درمان افتادگی پلک با ورزش کمک گرفت و این مشکل را حل کرد. در صورتی که احساس کردید چشم ها و پلک هایتان خسته به نظر می‌رسند، می‌توانید از روش درمان افتادگی پلک با ورزش برای بهبود آن استفاده کنید. در ادامه به بررسی این روش خواهیم پرداخت.

خواندن
درمان قوز کمر با حرکات اصلاحی در منزل | مجله ورزشی آتور

 

1) قطره چشمی آپراکلونیدین

در صورتی که علت اصلی افتادگی پلک شما تزریقات غیر اصولی بوتاکس باشد، می‌توانید برای درمان از قطره‌ی چشمی آپراکلونیدین استفاده کنید. با استفاده از این قطره پلک هایتان سریع تر به حالت اولیه برمی‌گردند.

 

2) عمل بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی

یکی از عمل های زیبایی بسیار رایج زیبایی در ایران و جهان، عمل بلفاروپلاستی یا لیفت پلک است. در این عمل مقصود برداشتن و از بین بردن افتادگی پلک است به این صورت که در جراحی ابتدا برش هایی موازی چین های موجود در پلک ایجاد کرده و سپس یک بخش از پوست، عضلات و چربی های موجود در این قسمت را برمی‌دارند. در نهایت محل جراحی را بخیه می‌زنند و بدین ترتیب مشکل افتادگی پلک حل خواهد شد.

 

3) استفاده از عینک

در مواردی از افتادگی پلک که شدت آن زیاد باشد و حتی جراحی هم نتواند این مشکل را برطرف کند، بهترین پیشنهاد برای بیماران، استفاده از عینک های مخصوص افتادگی پلک است. در این نوع عینک ها وسیله ای مخصوص و اضافی به قاب عینک بیمار اضافه خواهد شد و وظیفه‌ی آن باز نگه داشتن پلک ها است.

 

پیشگیری از افتادگی پلک

انجام تمرین ها و ورزش هایی که در این مقاله گفته شد می‌تواند در موارد بسیاری از به وجود آمدن این عارضه جلوگیری کند. انجام دادن تمرین های جلوگیری از افتادگی پلک کاملا بی خطر بوده و انجام دادن آنها به صورت مرتب برای شما هیچ ضرری ندارد. همچنین روغن هایی مانند روغن زیتون به عنوان یک مرطوب کننده عمل کرده و می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد، از این جهت استفاده از آن در پیشگیری و درمان افتادگی پلک موثر می‌باشد.

 

سخن پایانی

افتادگی پلک به طور معمول با بالا رفتن سن در افراد مختلف و معمولا در سنین بالای 30 سال اتفاق می‌افتد. یکی از راه های مبارزه با آن حرکاتی برای تقویت عضلات چشم است که در این مقاله درباره‌ی آن ها صحبت کردیم. این ورزش ها از بی خطر ترین و سالم ترین روش ها برای تقویت عضلات چشم است و این مطلب را می‌توان به وضوح در افراد درمان‌شده با ورزش مشاهده کرد. تمرین هایی در این زمینه مانند  تمرینات بازتوانی زانو را می‌توانید در کلاس توانبخشی ورزشی در کرج دنبال کنید.

 

منابع:

https://www.healthline.com/health/heavy-eyelids

0 0 آراء
امتیاز به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا نظر دهید.x

به باشگاه آتور خوش آمدید

از طریق فرم زیر در کلاس‌ها ثبت نام کنید