مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

کفش مناسب برای ورزش

داشتن کفش مناسب برای ورزش و تناسب‌اندام، امری مهم و ضروری است. لیست وسایلی که یک ورزشکار برای خود باید تهیه کند، شامل بطری آب، لباس تمرینی مناسب، هدفون و (شیکر برای بدنسازان) است.
موردی که بسیار نادیده گرفته می‌شود یک کفش مناسب است. انتخاب کفش برای ورزش، به‌خصوص ورزش بدنسازی اغلب نادیده گرفته می‌شود و پس از گذشت مدتی، معلوم می‌شود که این مورد جزو مهم‌ترین موارد ورزش بدنسازی است. یک کفش مناسب برای وزنه‌برداری و تمرینات قدرتی، نیاز اولیه هر ورزشکار و بدنسازی است که با استفاده از آن، تفاوت زیادی در عملکرد یک ورزشکار ایجاد می‌کند.
اما کفش مناسب برای ورزش چه اهمیتی دارد و چه کفشی را برای ورزش بدنسازی باید انتخاب کنیم؟ در این مقاله تمامی موارد را با هم بررسی خواهیم‌کرد. همچنین می‌توانید مقاله بیومکانیک ورزشی چیست؟ را مطالعه نمایید تا در این زمینه نیز اطلاعاتی را کسب نمایید.

کفش مناسب برای ورزش چه اهمیتی دارد؟

کفش ورزشی یک ابزاری ضروری برای هر نوع ورزش است. انتخاب کفش ورزشی مناسب برای اسکلت بدن و سلامت عضلات شما در حین ورزش کاملا موثر خواهد بود. کفش مناسب می‌تواند تا حدودی از آسیب و درد ناشی از تمرین جلوگیری کند. امروزه باتوجه‌به فناوری‌های نوین در کفش ورزشی، یک کفش ورزشی مناسب، سه کارکرد اصلی شامل محافظت از پا، حمل وزن بدن و راحتی را باید دارا باشد.
کالبدشناسی اصلی پا از 26 استخوان، 33 مفصل و 19 ماهیچه تشکیل شده‌است و نقش بسیار مهمی در نوع حرکت شما دارند. استفاده از کفش‌های نامناسب حتی بر اعصاب، روان و انسان‌ها نیز اثر نامطلوبی دارد. یکی از مهم‌ترین اندام‌هایی که ارتباط مستقیم با پا دارد، کمر و ستون فقرات است که در اثر کفش‌های نامناسب، بیشترین آسیب را می‌بینند. همچنین استفاده از چنین کفش‌هایی باعث اختلال در راه‌رفتن و تعادل در آینده می‌شود. باتوجه‌به این نکات، باید بگوییم که مهم‌ترین اهمیت انتخاب یک کفش مناسب برای ورزش، سلامتی و بهبود عملکرد ورزشی شما است.

خواندن
10 حرکت کاربردی برای وال بال کراس فیت

ویژگی کفش مناسب برای هر ورزش

در این قسمت از مقاله، به شما نکات انتخاب کفش مناسب برای هر ورزش (شش حالت دویدن، پیاده‌روی، تنیس، بسکتبال، فوتبال و گلف) را معرفی می‌کنیم و توضیح مختصری را به شما می‌دهیم:

کفش مناسب برای دویدن و پیاده‌روی

اگر از افرادی هستید که هر روز برنامه دویدن را دارید، کفشی با بالشتک زیاد برای جذب ضربه پای شما به زمین می‌خواهید. کفش‌های مخصوص دویدن برای حرکت روبه‌جلو طراحی شده‌اند و از جلوی پا و پاشنه شما محافظت می‌کنند. یک جفت کفش خوب می‌تواند به شما در جلوگیری از آسیب ساق پا، شکستگی و سایر آسیب‌ها کمک کند.
برای پیاده‌روی نیز باید به دنبال یک کفش سبک وزن برای کاهش درد و حساسیت به ضربه اضافی در پاشنه پای خود نیاز دارید. کفش‌هایی با کفی گرد به جابجایی وزن راحت‌تر از پاشنه‌ها به انگشتان پا کمک می‌کنند. کفش‌های پیاده‌روی در جلو سفت‌تر هستند.

کفش مناسب برای ورزش تنیس و بسکتبال

وقتی در حال انجام بازی تنیس هستید، حرکات بسیار سریعی را انجام می‌دهید  و در نتیجه شما به کفش‌هایی نیاز دارید که از تمامی جهات پای شما حمایت کنند. همچنین برای حرکات سریع روبه‌جلو به انعطاف‌پذیری در کف پای خود نیاز دارید. برای بازی در زمین نرم، کفشی با کفی نرم انتخاب و کفی سفت را برای بازی در زمین سخت انتخاب کنید.
کفش‌های مناسب ورزش بسکتبال، دارای یک زیره ضخیم و سفت هستند تا هنگام پریدن از زمین به شما ثبات بیشتری بدهند. کفش‌های ساق‌بلند از مچ پای شما در هنگام تغییر جهت سریع و زمانی که می‌پرید و فرود می‌آیید، حمایت می‌کنند.
یکی از نکاتی که در این قسمت باید ذکر کنیم، اهمیت صحیح پوشیدن کفش در ورزش تنیس و بسکتبال است، این کار باعث می‌شود تا کفش طول عمر بیشتری پیدا کند.

کفش مناسب برای ورزش فوتبال و گلف

هنگامی که در زمین فوتبال هستید، باید کفش‌هایی با استوک‌دار بپوشید. استوک این کفش‌ها باعث می‌شود تا روی چمن پای شما کشش بیشتری داشته‌باشد و با فشردگی مناسب، ضربه پای شما به توپ دقیق و بسیار نزدیک باشد.
یک جفت کفش ورزش گلف می‌تواند بازی شما را بهبود بخشد و پیاده‌روی در طول بازی را برای شما ایمن‌تر کند. گیره‌های کوتاه روی کف پاها به کاشت پاهای شما در حین ضربه‌زدن کمک می‌کند و بنابراین احتمال لغزش کمتر می‌شود.
همچنین اهمیت صحیح پوشیدن کفش در این ورزش‌های نیز باعث می‌شود تا خیلی دیر نیازی به تعمیر و نگهداری کفش‌های ورزشی خود داشته‌باشید.

خواندن
استعدادیابی ورزشی چیست و چگونه انجام می شود؟

چه کفشی را برای ورزش بدنسازی باید انتخاب کنیم؟

در این قسمت، معیارهای انتخاب کفش ورزشی بدنسازی را برای شما آماده کرده‌ایم. کفش‌های بدنسازی معمولاً دارای پاشنه کوتاه‌تری هستند تا پای شما نزدیک به زمین باشد. این قابلیت باعث می‌شود تا بدن شما هنگام بلند کردن وزنه های سنگین پایدارتر شود. از دیگر ویژگی‌های مهم کفش‌های بدنسازی، کفی آن است. کفی پایین کفش ممکن است باعث شود تا انگشتان پا کمی بالاتر از ناحیه پاشنه پا قرار داشته‌باشد تا شکل و دامنه حرکتی را که هنگام انجام حرکات نیاز دارید، به شما بدهد. همچنین کفی راحت اما سفت داشته‌باشند و به‌راحتی در کف پا خم نشوند و مقاومت خوبی نیز داشته‌باشند.
همچنین باید به تهویه و قابلیت تنفس کفش بدنسازی توجه کنید. از آنجایی که بدنسازان زیاد عرق می‌کنند، کفش‌های خیلی تنگ می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در بهداشت پا و ایجاد درد عضلانی بعد از ورزش شوند.

تعمیر و نگهداری کفش‌های ورزشی


تعمیر و نگهداری کفش‌های ورزشی

نگهداری از کفش ورزشی

برای بالا بردن طول عمر کفش مناسب برای ورزش، بهتر است که در برخی روزها و مسیرها از کفش‌های دیگر و مناسب خود که برای نوع فعالیت ورزشی خاصی نیست، استفاده کنید تا کفش ورزشی شما زود فرسوده نشود و تأثیر کفش بر عملکرد ورزشی نیز بالا رود. استفاده طولانی مدت از کفش ورزشی، منجر به عمر کوتاه آن می‌شود؛ البته باید توجه داشته‌باشید که وقتی از کفش ورزشی خود استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را در یک جای خشک، خنک و بدون فشار نگهداری نمایید.
ضمنا توجه داشته‌باشید که گذاشتن کفش در داخل انبوهی از وسایل داخل، کمد یا جاکفشی نیز می‌تواند به دلیل فشار بالای وارده به کفش شما، شکل آن را تغییر دهد. پیشنهاد ما این است که برای کفش‌های خود جای مناسبی را در نظر بگیرید تا طول عم آن‌ها بالا رود. شستن بند کفش ورزشی نیز در تمیز نشان دادن کفش شما بسیار تاثیرگذار است و با اتو کردن بند کفش بعد از شستن، این تمیزی دو چندان می‌شود. جدای از بند کفش، پاشنه کفش نیز در ظاهر آراسته کفش شما بسیار موثر است؛ چرا که پاشنه کفش‌ها، خیلی زود کثیف می‌شوند و در صورت نوجه نکردن به آن، به سرعت کثیف شده و ظاهری بدی را به کفش می‌دهد.
همچنین کفش کثیف باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آشنایی با انواع آسیب های ورزشی، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله مرتبط با آن را بخوانید.

خواندن
آیتم های مسابقات فانکشنال فیتنس

ممنون که ما را با مقاله کفش مناسب برای ورزش همراهی کردید. در انتها باید بگوییم که انواع کفش ورزشی متفاوتی را در سطح بازار داریم و شما می‌توانید باتوجه‌به بودجه و سلیقه خود، کفش مناسب برای ورزش خود را خریداری نمایید. ضمناً می‌توانید از مشاوران مجرب باشگاه ورزشی آتور در انتخاب کفش خود استفاده نمایید. باشگاه ورزشی آتور، زیر نظر مرتضی نعمتی، بیش از با استفاده از ۱۵ سال سابقه حرفه‌ای دارد و می‌تواند به شما در انتخاب انواع کفش ورزشی مناسب راهنمایی دهد.
ما در این مقاله سعی کردیم تا ویژگی های کفش مناسب برای ورزش، اهمیت انواع کفش مناسب برای ورزش و کفش مناسب برای ورزش بدنسازی را برای شما آماده کنیم و پاسخگوی سوالات شما باشیم. امیدواریم که به جواب سوال‌های خود رسیده باشید و این مقاله برای شما مفید بوده‌باشد.

0 0 آراء
امتیاز به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا نظر دهید.x

به باشگاه آتور خوش آمدید

از طریق فرم زیر در کلاس‌ها ثبت نام کنید