مطالبی که در این مقاله خواهید خواند

آشنایی با بوسو بال و معرفی چند حرکت کاربردی

امروزه حوزه ورزش به پیشرفت زیادی کرده به طوری که شما با ابزارهای ساده و در خانه می‌توانید به اندام ایده‌آل خود برسید. توپ بوسوبال از مواردی است که با کمک آن می‌توانید تمرین‌های زیادی را انجام دهید، تمرین‌هایی که هر یک نقش موثری بر روی بدن شما دارند. با این حال کسانی که از تمرینات بوسو بال اطلاعاتی ندارند، سوالاتی مانند بوسو بال چیست؟، توپ بوسو بال به چند نوع تقسیم می‌شود؟ و مواردی به این صورت برای آن‌ها رخ می‌دهد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا به این دسته از سوالات پاسخ دهیم و اطلاعات جامعی را برای شما دوستان بازگو کنیم. پس اگر به ورزش بوسو بال علاقه دارید حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بوسو بال چیست؟

در مورد تاریخچه بوسوبال باید بگوییم که اولین بار در سال 1999 میلادی توسط یک مربی ورزشی به نام دیوید وک این وسیله به وجود آمد. این توپ به صورت نیمه کروی در بازار وجود دارد، به طوری که قسمت زیرین آن سطحی صاف و بدون برآمدگی است و روی زمین قرار دارد. قسمت رویه آن نیز شبیه توپ انعطاف پذیری می‌باشد که اکثر حرکات تمرینی با کمک این قسمت قابل انجام است. این ورزش مکمل خوبی برای حرکات بورپی می‌باشد و هر دو در راستای تقویت عضلات بدن و افزایش تمرکز به کار می‌روند.

توپ بوسو بال به چند نوع تقسیم می‌شود؟

قبل از اینکه اطلاعاتی از تمرینات بوسوبال داشته باشیم، باید بدانیم که چه نوع توپی برای خودمان انتخاب کنیم؟ با وجود اطلاعات مهم در مورد انواع توپ بوسوبال می‌توان بهترین توپ ورزشی را انتخاب کرد. قسمت رویه این توپ از جنس لاستیک نرم و انعطاف پذیری است و قسمت زیرین آن از جنس پلی وینیل کلراید ساخته شده و معمولا به قطر ۵۸ سانتی متر است. از انواع پرطرفدار بوسوبال می‌توان به موارد پایین اشاره کرد.

Sport Balance Trainer

اگر به دنبال یک توپ قطر، ارتفاع، وزن و قیمت کم‌ هستید تا تمرینات بوسو بال را انجام دهید به طور حتم مدل Sport Balance Trainer یک گزینه مناسب به شما پیشنهاد می‌شود. از نکات مثبت این مدل می‌توان به این نکته اشاره کرد که برای حرکات بوسو بال برای مبتدیان بهترین مورد است. علاوه بر این دارای شش پایه ضد لغزش می‌باشد.

Pro Balance Trainer

اکثر افراد طبق توصیه مربی خود از مدل Pro Balance Trainer استفاده می‌کنند، چرا که این گزینه مکانیزم ضد لغزش بهتری دارد و توانایی هدایت افراد را دارد. علاوه بر این مدل از توپ بوسو بال برای مکان‌هایی مثل منازل استفاده زیادی دارد، چرا که برای پرش‌های جانبی و پله‌ها انجام می‌شود. از طرفی یکی از ورزش‌های تمرینات فانکشنال شنا سوئدی است که با این توپ نیز می‌توانید این تمرین را نیز انجام دهید.

خواندن
کفش مناسب برای ورزش

Pro NexGen

مدل Pro NexGen از نظر ویژگی شبیه به Pro Balance Trainer است، با این حال تفاوت اصلی آن در بافت سطح توپ می‌باشد و شیارها و برجستگی‌های زیادتری روی سطح توپ قابل رویت است. هدف این نوع بوسو بال همانند تمرین با تخته استپ به دلیل شیار زیاد چربی سوزی می‌باشد. با این حال وجود شیارهای زیاد باعث افزایش هزینه خواهد بود. با این حال اینکه شیارهای اضافی ارزش هزینه بیشتر را دارند یا خیر؟ به نظر شما و مربی‌تان بستگی دارد.

The Original

از انواع بوسوبال که به عنوان یک انتخاب معمولی محسوب می‌شود، مدل The Original نام دارد. دارای شش پایه ضد لغزشی است، با این حال اگر قصد دارید نیروی جاذبه زیادی اعمال کنید بهتر است مدل‌های دیگر را مد نظر خود قرار دهید. ولی اگر به دنبال یک گزینه کم هزینه هستید، می‌توانید روی هم گزینه سرمایه گذاری کنید.

انواع تمرینات بوسو بال

انواع تمرینات بوسو

به دلیل محبوبیت هر چه بیشتر تمرینات بوسو بال، با کمک این توپ شما می‌توانید تمرینات و حرکت‌های زیادی را انجام دهید. با این حال قبل از انجام هر حرکتی شما باید این موضوع را بدانید که هدف شما از انجام این نوع تمرینات چیست؟ چرا که به شما در انتخاب حرکت بهتر کمک می‌کند. از انواع تمرینات بوسو بال می‌توان به موارد پایین اشاره کرد.

سگ پرنده

سگ پرنده حرکت عالی برای افزایش استقامت عضلانی و پیشگیری و بهبود ناهنجاری‌های قامتی می‌باشد. برخی از افراد به این دلیل که آشنایی با تمرینات بوسو بال ندارند، به اشتباه این حرکت را جزو تمرین با توپ وال بال می‌دانند. روش انجام این حرکت به طوری است که باید سمت صاف بوسو بال را بر روی زمین قرار دهید، به حالت چهار دست و پا روی توپ قرار بگیرید. زانوهای شما باید درست کمی پایین‌تر از وسط توپ و کف دستان شما بالای توپ باشند. دست راست و پای چپ خود را همزمان از روی بوسوبال بلند کنید تا به ‌موازات زمین قرار بگیرند. باسن و گردن خود را نسبت به توپ ثابت و خنثی نگه دارید. بازو و پای خود را به سمت توپ پایین بیاورید و دست و پای مخالف را بلند کنید.

سگ پرنده یکی از تمرینات با بوسوبال

اسکوات تعادلی

اسکوات تعادلی از سری حرکت‌هایی است که با توپ بوسو بال قابل انجام می‌باشد. این حرکت همانند تمرینات کتل بل باعث افزایش چابکی و بهبودی استخوان‌ها می‌شود. از طرفی اسکوات تعادلی از حرکات بوسو بال برای حرفه ای ها است. ابتدا بوسو بال را به گونه‌ای قرار دهید که قسمت صاف آن رو به بالا باشد، سپس یکی از پاهای خود را بر روی آن قرار دهید و پس از اینکه از پایداری جایگاه بوسوبال مطمئن شدید پای دیگر خود را نیز روی آن قرار دهید. بعد از آن زانوهای خود را به طور ۹۰ درجه خم کنید و باسن خود را به عقب بدهید تا حرکت اسکوات تعادلی کامل شود.

خواندن
آمادگی جسمانی و ۱۱ فاکتور مهارت و سلامت

اسکوات تعادلی یکی از تمرینات با بوسوبال

کرانچ پایه

ابتدا قسمت کروی بوسو بال را در بالا قرار دهید، سپس لگن خود را بر روی بخش بگذارید. زانوهای خود را خم کنید و حالت نشسته به خود بگیرید، حالا دستان را قلاب کنید و پشت سر قرار دهید. حالا بدن خود را به عقب ببرید تا کشش در نقاط شکم شما احساس شود. این حرکت برای چربی سوزی شکم و ران بسیار تاثیرگذار است.

کرانچ پایه یکی از تمرینات با بوسوبال

پلانک

سمت کروی توپ را بر روی زمین قرار دهید، خم شوید و با دستان خود قسمت‌های گوشه‌ای توپ را بگیرید. پاهایتان را پشت سر خود بکشید و انگشتان پای خود را روی زمین قرار دهید. تمام هسته ، عضلات شکم و چهار سر خود را منقبض کرده و باسن خود را کمی به زیر فشار دهید تا کمرتان صاف بماند، خودتان را به مدت ۳۰ ثانیه در این وضعیت نگه دارید.

پلانک یکی از تمرینات با بوسوبال

پوش آپ

یکی فواید تمرینات بوسو بال کمک به تقویت عضله سه سر بازو است. بوسوبال را بچرخانید به طوری که نیمکرۀ توپ روی زمین باشد و قسمت صاف آن به طرف بالا قرار گیرد. دستان خود را بر روی لبۀ خارجی قسمت صاف بوسوبال قرار دهید به طوری که مچ دست‌ها در زیر شانه‌ها باشد و در موقعیت پوش آپ / پلانک قرار گیرید. پاهای خود را در حدود 12 اینچ به عقب بکشید تا پایداری بیشتری در خود ایجاد کرده و این تمرین را ساده‌تر نمایید. عضلات مرکزی را منقبض کرده و به آرامی بدن خود را به سمت بوسوبال پایین آورید به طوری که سینه شما با آن تماس پیدا کند. سپس به موقعیت اول خود باز گردید.

پوش آپ یکی از تمرینات با بوسوبال

فواید تمرینات بوسو بال

اگر به دنبال تقویت عضلات خود هستید، بدون شک انتخاب بوسو بال مناسب یک گزینه مناسب می‌باشد. از طرفی به دلیل تطبیق پذیری و چند کاره بودن این وسیله در بسیاری از مراکز شاهد وجود آن هستیم. در نگاه اول شاید به نظر شما انجام تمرینات با کمک بوسوبال بسیار راحت باشد ولی به دلیل اینکه باید تمرکز خود را برای حفظ توپ بالا ببرید، تمامی عضلات شما درگیر می‌شود. دیگر فواید تمرینات بوسو بال عبارتند از:

بالا بردن تعادل

اولین چیزی که در برنامه تمرینی بوسو بال وجود دارد، بالا بردن تعادل در تمامی نقاط بدن است. شاید در ابتدا رسیدن به این حد از تعادل امکان پذیر نباشد، پس می‌توانید از یک وسیله برای نگه داشتن توپ و خودتان استفاده کنید.

پیشگیری از ایجاد آسیب در بدن

یکی از بهترین فوایدی که این سری از تمرینات دارند، پیشگیری از ایجاد آسیب در بدن است. اگر شما بر روی سطوح سخت و ناهموار تمرینات بوسو بال را انجام دهید، به مرور زمان عضلات شما به حدی تقویت می‌شوند که احتمال آسیب در بدن به حداقل مقدار خود می‌رسد. البته این نکته را نیز فراموش نکنید که در جلسه اول یا دوم تمرینات خود به سراغ سطوح ناهموار نروید بعد از اینکه به مقدار تعادل مناسب رسیده‌اید، این کار را انجام دهید.

خواندن
انتخاب ورزش براساس تیپ بدنی

تنوع تمرینی

تمریناتی که با بوسو بال انجام می‌شوند، تعداد زیادی هستند که بیان کردن همه آن‌ها در یک مقاله نمی‌گنجد. از طرفی هنگامی که شما یک تمرین را هر روز انجام می‌دهید، عصب‌های شما به آن عادت می‌کنند و بعد از گذشته یک یا دو جلسه شما پیشرفتی نخواهید کرد ولی با انجام تمرینات مختلف بدن خود را در همه شرایط می‌سنجید.

تنوع تمرینی با بوسوبال

در کدام کلاس ثبت نام کنم تا این وسیله ورزشی هم جزو برنامه هایشان باشد؟

بعضی از افراد دوست دارن تا در کنار بوسوبال، تمرینات دیگری را نیز انجام دهند، به همین دلیل سوالی که برای آن‌ها رخ می‌دهد این است که در کدام کلاس ثبت نام کنم تا این وسیله ورزشی هم جزو برنامه هایشان باشد؟ به طور معمول کلاس‌های بدنسازی و کلاس های کراس فیت از این وسیله ورزشی استفاده می‌کنند، با این حال استفاده از بوسوبال به این عامل بستگی دارد که شما برای چه هدفی به این سری از کلاس‌ها مراجعه کرده‌اید. اگر فقط می‌خواهید در کنار تقویت عضلات بدن، تعادل و ثبات خود را نیز بالا ببرید بدون شک استفاده از بوسوبال توصیه می‌شود.

در خرید توپ بوسو بال چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

تا اینجا در مورد اینکه بوسو بال چیست؟، انواع تمرینات آن و فواید این سری از تمرینات صحبت کردیم، عامل اصلی این ورزش توپ بوسوبال است. در هنگام خرید این توپ یک سری نکات وجود دارد که به طور حتم باید رعایت شود. چرا که در راهنمای انتخاب بوسوبال مناسب بسیار تاثیرگذار است، به علاوه اگر توپ مطلوب خود را خریداری نکنید، نمی‌توانید ورزش‌های مطلوب خود را انجام دهید. این سری از نکات شامل جنس و کیفیت، طراحی و وزن، برند، جنس دسته توپ و قیمت آن می‌باشد.

سخن آخر

به طور خلاصه، مقاله حاضر به بررسی تأثیر تمرینات بوسو بال بر عملکرد بدنی و توانایی‌های حرکتی افراد پرداخت. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که تمرینات بوسوبال می‌توانند بهبود قابل توجهی در عملکرد بدنی و توانایی‌های حرکتی افراد ایجاد کنند. این یافته‌ها می‌توانند به افراد و ورزشکاران کمک کنند تا برنامه‌های تمرینی خود را بهبود بخشند و بهترین نتیجه را از تلاش‌های خود بدست آورند.

منابع: ++

5 1 رای
امتیاز به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخوردهای اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
لطفا نظر دهید.x

به باشگاه آتور خوش آمدید

از طریق فرم زیر در کلاس‌ها ثبت نام کنید